[scheikunde] Profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

[scheikunde] Profielwerkstuk

Hallo allemaal!

Aankomend schooljaar is mijn laatste jaar op het VWO. In dit jaar moet ik mijn profielwerkstuk gaan maken en nu het vakantie is heb ik genoeg tijd om na te denken over een onderwerp Afbeelding .

Ik ben al een tijdje bezig, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik weet allemaal ongeveer wel wat ik wil, maar het wordt tijd om met een concreet onderwerp te komen.

Als vakken heb ik scheikunde en biologie gekozen. Het lijkt me heel mooi om deze twee te kunnen combineren tot een medisch getinte onderzoeksvraag. Misschien iets binnen de fysiologie..? Belangrijk is dat er bij het onderwerp een uitvoerbaar experiment hoort. Een onderwerp als bijv. DNA is interessant, maar niet geschikt voor onderzoek op een middelbare school.

Ik heb zelf al wel wat ideetjes, maar het probleem is dat ik nog geen geschikt experiment heb kunnen bedenken. Twee voorbeelden:

- Biologische bufferwerking in bloed > pH, O2 / CO2 verzadiging, hemoglobine, titratiecurve/zuurstofverzadigingsdiagram maken? etc.

- Werking spijsverteringssapen > ''knippen'' koolhydraten/eiwitten e.d., emulgeren, aspecifieke afweer, zoutzuur in maag, etc.

Het komt een beetje neer op de chemie die zich in het lichaam afspeelt. De mens wordt bekeken op hoofdzakelijk cellulair en vooral moleculair niveau.

Kunnen jullie me verder op weg helpen? Ideeën voor geschikte onderwerpen of experimenten bij een van de genoemde onderwerpen zijn welkom!

Alvast bedankt!!

Koen
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk

misschien kan je kijken naar de genetica en hoe genetisch modificeren gaat. Het knippen van DNA met enzymen en het inbouwen van genen in bijvoorbeeld bacteriën. Misschien als je contact opneemt met een hogeschool of universiteit mag je zelf ook wel DNA knippen (ik weet niet hoe makkelijk ze er in zijn)

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk

Hmm misschien is dit te simpel, maar wat al bijvoorbeeld zelf bier brouwen?

Bij bierbrouwen wordt (bijna) altijd gerst + andere granen gebruikt. Gerst is van essentieel belang omdat er de enzymen (alpha en beta amylase) in zitten welke zetmeel omzetten in suikers.

In speeksel zitten ook deze twee enzymen.

Je zou dus drie bierbrouw opstellingen kunnen maken om te bewijzen dat deze enzymen in gerst zitten. Bij de 1e voeg je 50g gemalen gekiemd gerst toe samen met bijvoorbeeld 50g gemalen gekiemd tarwe. In de 2e 100g gemalen gekiemd tarwe maar ook wat speeksel (voor de enzymen) of kunstmatige alpha/beta-amylase als je eraan kan komen. In de 3e alleen 100g gemalen gekiemd tarwe, dit is je blanko.

Misschien kan je hier wat mee. Voer het alleen niet letterlijk zo uit als ik zei, verdiep je eerst wat meer in het bierbrouw proces. Er zijn hier veel websites van amateur brouwers over ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 31

Re: [scheikunde] Profielwerkstuk

misschien kan je kijken naar de genetica en hoe genetisch modificeren gaat. Het knippen van DNA met enzymen en het inbouwen van genen in bijvoorbeeld bacteriën. Misschien als je contact opneemt met een hogeschool of universiteit mag je zelf ook wel DNA knippen (ik weet niet hoe makkelijk ze er in zijn)
Vanuit mijn hogeschool deden ze dat soort experimenten wel voor profielwerkstukken, was een soort van promotie voor zichzelf zodat je dan misschien het jaar erna je wel zou inschrijven! :D

Reageer