Steekproef

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Steekproef

Hallo,

Wij hebben veel grondstoffen binnen gekregen. Waarvan één soort 8 zakken en een ander soort 156 potten.

Nu willen wij een monster nemen:

Hoe weten wij hoeveel zakken / potten wij moeten bemonsteren?

Is daar een bepaalde berekening voor?

Of staat dat ergens in een bepaalde wet geschreven?

Alvast bedankt.

Berichten: 5

Re: Steekproef

dit is nogal een vaag verhaal. Welke werkzame stoffen zitten er in je product, in welke concentratie en wat wil je ermee gaan doen?

Berichten: 723

Re: Steekproef

Mij lijkt de vraag nogal duidelijk :) en bij mijn weten zijn er tabellen (of iets dergelijks) waarin staat hoeveel steekproefwaarden je nodig hebt om een representatief staal te nemen, uit een gegeven populatie.

Je kan er altijd een statistisch of chemometrisch werk op na kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Steekproef

Dat is inderdaad een standaard statistiek vraag. In mijn boek wordt dan beschreven welke steekproefgrootte je nodig hebt voor een x% betrouwbaarheidsinterval te hebben.

Berichten: 541

Re: Steekproef

Het is inderdaad een standaard statistiek vraag. Echter als het bedrijf onder GMP regelgeving valt zijn er wel wat andere voorwaarden. Onder andere de classificatie van de leverancier.

Berichten: 53

Re: Steekproef

Ik heb zelf een tijd monsters moeten nemen voor analyses.

Hierbij gingen we altijd uit van √n+1

dus de wortel van het aantal verpakkingen +1

met een minimum van 5 verpakkingen.

mijn wiskunde is niet van het niveau dat ik dan berekend heb wat de betrouwbaarheid is van deze steekproef maar ik weet dat dit (binnen de voedingswereld) een gangbare methode is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Steekproef

Het is voor mijn gevoel wel een redelijke formule, Douwe R. Ik zou er nog wel aan willen toevoegen dat je het aantal te bemonsteren potjes aselect (willekeurig) moet kiezen.

Berichten: 53

Re: Steekproef

Daar heb je dan weer gelijk in Marjanne.

Maar het hangt er heel erg vanaf wat voor analyse je wil uitvoeren en welke bertouwbaarheid je wil hebben op je resultaat. Als je een microbioligische analyse wil uitvoeren willen sommige bedrijven juist een begin en eind monster. En het aantal daar tussen aselect.

Reageer