Ozon concentratie berekenen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Ozon concentratie berekenen.

Het is alweer even geleden dat ik hier online ben geweest maar ik heb nogmaals jullie hulp nodig.

Ik zou graag de ozon concentratie aan de uitgang van een ozon generator willen berekenen. Deze waarde wil ik gaan meten met een ozon analyser, deze geeft de waarde in ppm of gram per normaal kuub.

Nu wil ik in excel een macro maken die voor mij het een en ander automatisch kan berekenen:

gram per kuub

ppm

ozon concentratie % (gewicht)

ozon concentratie % (volume)

Ik heb wat waarden van ozon opgezocht waarvan ik niet helemaal zeker weet of ze kloppen:

Mol waarde = 47,9982

Gewicht = 21,44 gram per liter

Waarden van lucht:

Gewicht = 1,16 gram per liter

Met deze gegevens zou ik volgens mij beide concentraties moeten kunnen berekenen door het delen van de gewichten. Of door het terugrekenen van het volume van ozon en dan de volumes te delen.

Nu de vragen, hoe zet ik een ppm waarde om naar een waarde in gram per kuub (lucht), en omgekeerd. En klopt mijn redenatie voor het bereken van de concentraties?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat er iemand is die kan helpen.

Alvast bedankt,

Diode

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ozon concentratie berekenen.

Ozon weegt sowieso onder standaardomstandigheden geen 21,44 gram per liter.

Onder standaardomstandigheden (1bar, 293K) is het molair volume 22,4 dm3/mol.

Als je een uitkomst krijgt in ppm, is altijd de vraag wat voor ppm het is... deeltjes of massa? Ga er in eerste instantie maar van uit dat het massappm is, dat betekent 1 mg/kg.

Wat je dus moet berekenen is hoeveel gram een kuub lucht is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 61

Re: Ozon concentratie berekenen.

Volgens wikipedia is de dichtheid van ozon 2,14 mg/ml, per liter zou dit dan 2,14 gram zijn in plaats van de 21,44 gram die ik noemde.

De dichtheid van lucht bij 20 graden celcius is ongeveer 1,27kg/m3 = 1,27 gram per liter.

Als ik nu de PPM wil bereken dan deel ik de hoeveelheid ozon door de hoeveelheid lucht?

2000mg / 1,27 kg = 1574,8 PPM ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ozon concentratie berekenen.

Ik snap er nog steeds niet veel van.

Waar komt doe 2000 mg opeens vandaan? Is dat een meetwaarde? Zo ja, en het is 2000 mg/m3, dan klopt je berekening.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 61

Re: Ozon concentratie berekenen.

Die 2000mg is inderdaad een (mogelijke) meetwaarde en het is 2000mg/m3

Stel ik wil nu de ozonconcentratie op basis van gewicht en volume berekenen.

Concentratie gewicht = gewicht ozon / gewicht lucht = 2/1270 = 0,15%

Concentratie volume = volume ozon / volume lucht = (2/2,14) / 1000 = 0,093%

de 2/2,14 is 2 gram ozon gedeeld door 2,14 gram per liter, 2 gram ozon is dus ~0,93 liter.

Lijken deze berekeningen een beetje te kloppen?

Berichten: 61

Re: Ozon concentratie berekenen.

Ik heb ondertussen ook het één en ander aan informatie ingewonnen bij de fabrikant van de analyser. Het schijnt allemaal wat anders te werken dan ik dacht, maar het is nu redelijk duidelijk.

In iedergeval bedankt voor de hulp.

Reageer