Springen naar inhoud

Chroom giftig?

• Log in om te kunnen reageren

jonkerfris

jonkerfris

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2010 - 19:42

Hallo,

Volgens mij kan ik op dit Forum mijn vraag wel kwijt aan iemand.

Van mijn verchroomd barbeque rooster komt de koperen ondergrond tevoorschijn.

Dit was al na twee barbeque's.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn en nog veel belangrijker, wat kunnen hiervan de gevolgen zijn voor de gezondheid.

Slechte verchroming? etc.

M.v.g.

Andre Jonker

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2010 - 21:25

Dat zal maar een dun koperlaagje zijn denk ik, koper is veel te zacht voor bbq rooster.
Het is een stalen rooster dat licht verkoperd is en daarna vernikkeld/verchroomd.
Koper is niet heel gezond dus weggooien lijkt me.

jonkerfris

jonkerfris

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2010 - 22:26

Oke,

Dan mag ik ervan uitgaan dat wij ons reeds gevoed hebben met Nikkel of Chroom en een beetje Koper.?[KOK]

Ik zal de winkel waar de barbeque vandaan komt eens op de hoogte brengen hiervan.

Bedankt voor de snelle reactie.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2010 - 22:56

Ik vind het vreemd dat het staal verchroomd is. Doorgaans is het gietijzer (bakplaat/grill) of RVS. Zo'n verchroomde laag is volgens mij amper stabiel in de enorme hitte van een barbecue en het metalen gereedschap om mee te barbecueŽn.

Weet je zeker dat je koper ziet, is het ijzer niet gewoon verkleurd? RVS kan allerlei leuke kleuren aannemen als het stevig verhit wordt.

Veranderd door wouterman, 07 augustus 2010 - 22:57

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2010 - 22:56

Ik zou me niet te druk maken om die giftigheid. Zo giftig is het nou ook weer niet (het bestek waar de meeste mensen mee eten is van nikkel, soms van chroom of zilver). Zie het maar als een aanvulling op je dagelijks aanbevolen hoeveelheid mineralen (ieder mens heeft een kleine hoeveelheid koper, nikkel en chroom nodig als sporenelement). Misschien wordt het een probleem als je iedere dag van die barbeque eet, maar ik denk dat er dan eerder andere dieet-gerelateerde problemen opduiken dan een overdosis nikkel, chroom of koper in je dieet :D

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2010 - 10:06

Ik vind het vreemd dat het staal verchroomd is. Doorgaans is het gietijzer (bakplaat/grill) of RVS.

Gietijzer in de vorm van een bbq-rooster is geen lang leven beschoren, veel te bros en teer. Bakplaten zijn gewoon geŽmailleerd plaatstaal.
Goedkope roosters van bbq-tjes zijn gewoon verchroomd staal. Chroom en nikkel zijn behoorlijk fire-proof.

Veranderd door Echtepino, 08 augustus 2010 - 10:07

jonkerfris

jonkerfris

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2010 - 14:08

Vandaag ga ik de barbeque weer laten gloeien.
De laag die ik voor koper aanzag was inderdaad gewoon verkleurd ijzer, of legering hiervan.

Als proef heb ik de laag licht afgeschuurd en kwam blank metaal tegen.
Na een dag in de regen kwam er roest op.

Slechte kwaliteit rooster dus.

Dit weerhoud ermij niet van om de bbq te gebruiken. Maak hem voor het bakken wel even schoon. [KOK]

Bedankt voor jullie inbreng.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures