Hoogohmige coating met tin oxide?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Hoogohmige coating met tin oxide?

Hoi iedereen, ik ben zelf een tijdje aan het hobyen met electrostaten (luidsprekers) het opknappen of maken van deze geweldige luidsprekers (althans vind ik) ik loop alleen altijd tegen het zelfde probleem aan een juiste coating die geleid, goed aan mylar blijft kleven hoogohmig is en niet afhankelijk (of zo min mogelijk) van de luchtvochtigheid.

nu de vraag is als volgt, ik heb zon coating gevonden van techspray Licron crystal, alleen is niet aan te komen in nederland. nu was ik een beetje door de data sheets aan het kijken en vroeg me as wat deze spray nu geleidend maakt.

dit zijn de ingredienten

Chemical Name Wt.% CAS EINECS

2-Propanol 30 - 50 67-63-0 200-661-0

1-Butanol 1 - 5 71-36-3 200-751-6

Polymer, Proprietary 1 - 5

Nitromethane 0.1 - 0.2 75-52-5

Methanol < 0.0001 67-56-1 200-659-6

Propane 9 - 11 74-98-6

N-Butane 9 - 11 106-97-8

Includes other hazardous components in non-reportable quantities. < 5

en als laatste ingredient Tin Oxide. staat nu niet in het lijstje wat ik uit de data sheet heb omdat ik ***** de data sheet waar het wel in stond niet meer kan vinden online. het was iniedergeval iets van 5 %

is tin-oxide geleidend ? en zo ja kun je het oplossen zodat je het kunt spuiten of uitstrijken? online vind ik namelijk twee beweringen de een zegt dat het juist niet oplost in water, de ander juist wel net zoals zout.

of hebben jullie een veel beter idee om een coating? van rond de 1Giga Ohm

alvast hartelijk dank voor alle moeite en imput

Berichten: 1.379

Re: Hoogohmige coating met tin oxide?

@ wrinex,

Het is al heel lang bekend dat je met behulp van tin oxyde het oppervlak van glas geleidend kunt maken. Ik denk dat je daarvoor op internet wel receptuur zult kunnen vinden. Misschien is die ook voor andere materialen geschikt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 6

Re: Hoogohmige coating met tin oxide?

heb ik naar gekeken ze hebben het daar over idium tin oxide (ITO) maar het glas geleidend maken gaat met tin butter wat het ook mogen zijn opgelost in Methanol en dan een aantal keer een oventje in. maar hoe dan ook voor mij niet bruikbaar. de grote vraag is eigenlijk of tin oxide in een vloeibare mengsel can oplossen en zo een vloeibare coating op mylar can spuiten of met een kwast kan aanbrengen. ik weet alleen niet eens of tin oxide geleid en is zowel het zwarte spul als wel het grijs witte te gebruiken.

Reageer