kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

kopersulfaat

in ons zwembad van 40m3 wordt zoutelektrolyse toegepast om aan de benodigde hoeveelheid cl te komen, prettig voor de huid en ogen. het blijkt dat na onweer elektrolyse te lang duurd om benogde hoeveelheid cl te produceren. heb 10 gr kopersulfaat toegevoegd en geen algje meer te vinden. DE vraag is echter wat er gebeurd met cuso4 in onze zoutelektrolyseapparaat.

ben benieuwd

Berichten: 3.145

Re: kopersulfaat

Aan de anode van het electrolyse apparaat zal het geen verschil uitmaken. Er wordt nog steeds Cl2 aangemaakt, dat kleine beetje sulfaat ionen dat er bij komt maakt geen verschil in de praktijk.

Aan de kathode denk ik dat (heel langzaam) koper afgezet zal worden. Geleidelijk aan zal dus de concentratie koperionen afnemen en daarmee de algonderdrukking. Hoe snel dit gaat en wat voor gevolgen dit heeft voor de kathode van het electrolyse apparaat durf ik niet te zeggen. Wellicht is het goed om dat na te vragen bij de leverancier van het apparaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: kopersulfaat

Is dat niet slecht, koper(II)sulfaat in het water? Het lijkt me niet dat je het water kan drinken...

Berichten: 4

Re: kopersulfaat

Is dat niet slecht, koper(II)sulfaat in het water? Het lijkt me niet dat je het water kan drinken...
we drinken het niet maar zwemmen er in. verder is kopersulfaat tot een bepaalde waarde niet giftig, zwembaden gebruikten het vroeger, vergelijk het met binnen schilderen met oliedragende verf, schilders mogen het niet vanwege regelgeving, de partikulier mag het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kopersulfaat

Z4x schreef: Is dat niet slecht, koper(II)sulfaat in het water? Het lijkt me niet dat je het water kan drinken...
we drinken het niet maar zwemmen er in. verder is kopersulfaat tot een bepaalde waarde niet giftig, zwembaden gebruikten het vroeger, vergelijk het met binnen schilderen met oliedragende verf, schilders mogen het niet vanwege regelgeving, de partikulier mag het wel.
Nou slechte argumentatie zeg... wat denk je dat de reden is dat het nu niet meer wordt gebruikt in zwembaden?

En dat je als particulier wel massa's oplosmiddelen mag inademen tijdens schilderen maakt het niet gezond.

Je zit met 250 mg/m3 al aan de hoge kant met doseren.

Zonder periodiek meten van kopergehalte ben je maar wat aan het klungelen. Er zal steeds koper verdwijnen via de kathode.

Berichten: 4

Re: kopersulfaat

veen schreef:
Z4x schreef: Is dat niet slecht, koper(II)sulfaat in het water? Het lijkt me niet dat je het water kan drinken...
we drinken het niet maar zwemmen er in. verder is kopersulfaat tot een bepaalde waarde niet giftig, zwembaden gebruikten het vroeger, vergelijk het met binnen schilderen met oliedragende verf, schilders mogen het niet vanwege regelgeving, de partikulier mag het wel.
Nou slechte argumentatie zeg... wat denk je dat de reden is dat het nu niet meer wordt gebruikt in zwembaden?

En dat je als particulier wel massa's oplosmiddelen mag inademen tijdens schilderen maakt het niet gezond.

Je zit met 250 mg/m3 al aan de hoge kant met doseren.

Zonder periodiek meten van kopergehalte ben je maar wat aan het klungelen. Er zal steeds koper verdwijnen via de kathode.
punt is dat de organismen oa algen nu direct dood gaan vanwege een lage dosering cuso4. wel prettig om nu glashelder water te hebben. trouwens wel uitgezocht hoeveel er in DRINKwater mag zitten. wetenschappelijk ben ik niet zuiver bezig, daar heeft u gelijk in

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kopersulfaat

PARDON?

Je zit ongeveer een factor 100 HOGER dan de drinkwaternorm....

Die is ongeveer 1-5 MICROgram per liter.

En die organismen zijn dood vanwege een HOGE dosering neem ik aan....

Maar goed... zolang je het niet drinkt met grote teugen is er niet veel aan de hand, behalve dat je groen haar krijgt (serieus)

Edit:oeps vergis me zelf in de grootheden.

Berichten: 3.145

Re: kopersulfaat

Dat met dat groene haar is zwaar overdreven, sterker nog, ik vind jouw reactie sowieso nogal overdreven en vrij heftig. Koper(II) ionen zijn voor mensen maar matig giftig, terwijl ze heel sterk giftig zijn voor planten (dus ook algen) en sommige eencellige vormen van leven.

Als er in een kuub water maar 250 mg kopersulfaat zit, dan is je kopergehalte nog een stuk lager, want kopersulfaat is vooral veel kristalwater en sulfaat.

De reden waarom voor particulier gebruik meer mag/kan dan voor professioneel gebruik is dat een particulier veel minder wordt blootgesteld aan de stoffen. Een particulier schildert zijn huis eens in de 4 jaar of zo en wordt dan een paar dagen lang blootgesteld aan ongezonde oplosmiddelen. Een professioneel schilder werkt er iedere dag mee. Dat is een groot verschil. Het zelfde geldt voor een zwemmer in een particulier bad die daar zo nu en dan in zwemt bij lekker weer. Het personeel in een openbaar bad hangt echter de hele dag rond in de nevel van opspattend water en dat iedere dag weer.

Berichten: 119

Re: kopersulfaat

ghehehe kijk eens op de lijst met voor voortplanting giftige stoffen, kom je kopersulfaat ook op tegen.

persoonlijk zou ik terughoudend zijn met het gebruik van kopersulfaat.

en er zijn idd limieten voor profs, maar die zwemmen er niet in denk ik, tevens moet je er rekening mee houden dat je tijdens het zwemmen zoiezo water binnen krijgt en dus ook (al dan niet een hele kleine hoeveelheid) kopersulfaat.

maar groen haar zul je er iig niet van krijgen

Berichten: 4

Re: kopersulfaat

nou mensen, vlgns mij wordt het tijd voor wetenschappelijke onderbouwing

hoeveel koper zit er in 10 gram kopersulfaat

hoeveel zit er dan op 40 kuub in 1 liter

wat mag er in drinkwater zitten

hoeveel drink ik ervan per jaar :P (1 liter)

is het giftig via huid of longen

dit lijkt me een goeie voor alle moraalridders

(mijn vraag als start is voldoende beantwoord door woelen, bedankt daarvoor)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: kopersulfaat

@Woelen:Als je dit al heftig vindt? Het klopt wel dat ik automatisch op de serieuze toer ga als TS de boel bagatelliseert, evenzogoed zal ik nuanceren als er mensen extreem reageren. En dat groene haar is serieus, dat kwam vroeger vaker voor toen men nog regelmatig koper toevoegde aan zwembaden.

Dat een prof geen 8 uur oplosmiddelen mag inademen betekent niet dat het gezond is voor mensen die dat minder vaak doen.... die redenatie blijft waar, hoe graag jij alles ook bagatelliseert ;-)

Berichten: 3.145

Re: kopersulfaat

Inademen van oplosmiddelen is nooit gezond, maar dat geldt voor veel dingen. Zie het meer als roken. Van 1 sigaret krijg je ook niet direct kanker, maar gezond is het niet. Ik vind alleen dat op dit moment er zo'n chemofobie gekweekt wordt, juist voor eenmalig of zeer laagfrequente gebeurtenissen, dat er ook wel eens wat tegengeluid mag worden gegeven.

Laat ik het zo zeggen, als iemand mij zou vragen om in dat zwembad te zwemmen, dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben om daar een uurtje in te liggen (het weer en andere factoren daargelaten).

Berichten: 1.379

Re: kopersulfaat

Voor het beoordelen van de gebeurtenissen aan de anode en de kathode in het zwembad moet ik weten van welke materialen anode en kathode gemaakt zijn.

Als koper niet- of slecht hechtend aan de kathode wordt afgescheiden kan kopermetaal zich daarna fijn verdeeld door het water gaan bewegen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer