Optische dichtheid (OD) vs. turbiditeit (NTU)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 252

Optische dichtheid (OD) vs. turbiditeit (NTU)

Kan iemand me vertellen wat voor een gegeven vloeibaar medium (celcultuur) de relatie is tussen optische dichtheid en turbiditeit?

Ik weet/denk dat OD = -logT, met T=I/Io. Turbiditeit is gerelateerd aan (formazine)standaard van gekende FTU (NTU) via kalibratie. Het gemeten licht bij turbiditeit is geen transmissie of reflectie maar verstrooid licht. Bij OD wordt typisch licht van 600nm gebruikt (in fermentatie-industrie), turbiditeit werkt bij 860nm (IR). Dit maakt het volgens mij enorm moeilijk om een correlatie te vinden tussen beide grootheden.

Heeft iemand een idee?

Re: Optische dichtheid (OD) vs. turbiditeit (NTU)

Een OD kun je in principe niet meten in een celcultuur omdat dit een suspensie is en een OD de een maat is voor de hoeveelheid geabsorbeert licht door een stof en geen maat voor verstrooid licht door deeltjes in een vloeistof.

De golflengte voor turbimetrie wordt meestal zo gekozen dat de OD van het medium waarin de cellen zich bevinden zo klein mogelijke of concentratieonafhankelijke waarde heeft.

Er is in theorie geen corratie tussen de OD en NTU alhoewel in sommige situaties zoals een OD die afhankelijke is van een voedings- of afvalstof van de cellen er een soort correlatie kan worden gevonden.

Reageer