Berekening CO2 hoeveelheden frisdranken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 63

Berekening CO2 hoeveelheden frisdranken

Geachte,

Ik werd vannacht wakker met een vraag gebaseerd op de topic

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...ofdioxide+drank.

Ik zou immers de diverse fabrikanten willen contacteren om de productie van koolzuurgas in ordegrootheden te bekomen die vrijkomen bij het gebruik van frisdranken (bij openen flesjes, bij weggooien, na opdrinken in lichaam).

Het wordt immers onder druk een zeer nuttige stof, en uit vermelde topic leid ik nogmaals af dat men koolstofmonoxide (die men meestal bekomt door CO2 over bijv. steenkool te blazen of bij onvolledige verbrandingen met zuurstoftekort) nogal verwart met zeer normale, gezonde en zelfs lekkere koolstofdioxide.

Als wetenschapper wil ik natuurlijk meteen vanuit de twee feitelijke toestanden vertrekken:

1. Productiehoeveelheden en contactneming met de brouwerijen/frisdrankmaatschappijen.

2. Omgekeerde berekening vanuit het einddoel: Hoeveel frisdrank drink ik, hoeveel CO2 kan ik zelf vrijmaken en hoeveel komt er normaal vrij, en van daaruit extrapolleren via gemiddeld drankgebruik naar de bevolking.

De verschillen tussen beide berekeningen, moet ik dan zien te verklaren of voorleggen aan diverse mensen.

Nu mijn concrete vragen hier:

1. Hoe kan ik het volume CO2 op een gemakkelijke manier berekenen als ik bijv. 1,5 liter Coca Cola laat koken

2. Idem als ik de fles continu schudt.

3. Kan ik in geval 2 (1 zal veel waterdamp wegnemen) het gewicht van CO2 bepalen dat 'weg' is om een derde controlemogelijkheid in te bouwen

4. Zou dit moeten overeenstemmen met wat fabrikanten opgeven aan hoeveelheid gas ze onder druk in de drank inbrengen?

5. Wat ziet u als mogelijke logicafouten in mijn werkwijze (geen complimentjes nodig, enkel kritiek helpt mij hier vooruit)?

6. Best toch in een labo of mogelijkheid met gewoon materiaal (ik hou van de pioniers zoals Henri Cavendish en weet iemand dus hoe HIJ de samenstelling van lucht in vooral vond op eenvoudigere wijze met de toen beschikbare middelen)?[/COLOR=red]


Dank voor eventuele replieken. Je hoeft geen professioneel te zijn om hier op te antwoorden, ik werk altijd liefst met creatievelingen, niet met mensen die hun schoolkennis etaleren.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Berekening CO2 hoeveelheden frisdranken

8-)

Eh.

Fabrikanten van frisdrank hebben geen CO2 over hoor. Dat stoppen ze in de dranken.

Ik denk dat je plan nooit gaat lukken, om de eenvoudige reden dat je geen CO2 kunt gaan opvangen uit het lichaam, of uit frisdrankflesjes die je opent omdat je dorst hebt.

CO2 kan je dan veel goedkoper gewoon as it is kopen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer