Zilvernitraat gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 111

Zilvernitraat gezocht

Ik zoek een beetje zilvernitraat om dit experimentje na te doen:

http://www.youtube.com/watch?v=pPd5qAb4J50#t=8m17s

Een timelapse camera heb ik al, nu nog het zilvernitraat.

Alles wat ik vind online is behoorlijk duur (25 euro voor 10 gram), gezien het PA kwaliteit is. Ik zie dit echter ook wel werken als het spul niet van PA kwaliteit is, hetgeen de kosten flink zal drukken. Maar weet iemand waar ik dat kan vinden?

Berichten: 654

Re: Zilvernitraat gezocht

Zilver is zelf ook redelijk duur. Maar verschillende bronnen hebben duidelijk goedkopere prijzen. Zoals E-bay.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Zilvernitraat gezocht

Je kan dit ook met een koperzout en ijzer doen (desnoods om te "oefenen"). Dan begin je met een koper(II)zout oplossing (bijvoorbeeld koper(II)sulfaat, is goedkoop spul) en dan doe je er ijzer in. Je krijgt dat koper kristallen op het ijzer.

Berichten: 111

Re: Zilvernitraat gezocht

Dat is waar ja. Koper(II)sulfaat is goed te betalen en zou ongeveer hetzelfde effect moeten geven. Ik zie dat 450g €11,- kost, dat is niet slecht.

Stom, ik bedenk me dat ik nog wat zilver heb liggen in de vorm van seal-ringen van een oude gasinstallatie. Beetje salpeterzuur erbij en klaar. Maar koper(II)sulfaat is een goede en goedkope test.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Zilvernitraat gezocht

Dat is iets aan de dure kant. Je kan bij de pottenbakker (bijvoorbeeld deze: http://www.creavisie.com/startframe.htm) het al voor 5 euro exl. btw per kg krijgen.

Ik denk trouwens dat je niet zoveel nodig hebt, maar je zou er altijd nog mooie blauwe kristallen van kunnen maken. :P

Berichten: 119

Re: Zilvernitraat gezocht

een oude zilveren lepen en salpeterzuur zoals "klein is fijn'' al aangaf.

of je kan kijken bij iemand die fotografie als hobbie heeft (of gebruiken ze daar tegenwoordig geen zilvernitraat meer?)

Berichten: 111

Re: Zilvernitraat gezocht

Ik heb ondertussen een eerste experimentje gedaan, wat deels geslaagd is, maar er gaat nog iets mis.. De koperkristallen blijven niet aan het ijzerdraadje hangen. Alles dondert er weer vanaf:

Afbeelding filmpje

De time lapse is geschoten in 6:30 uur, met iedere minuut een foto. Ik heb een oplossing van 50g/L kopersulfaat opgelost in demiwater gebruikt, en een normaal ijzeren staafje met een diameter van 1.6mm. Na het experiment was daar overgens nog maar 1.2mm van over.

Er lag dus ook een mooi hoopje koper op de bodem van het tankje:

Afbeelding klikbaar

Afbeelding klikbaar

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind verbazend weinig op het internet over de praktische uitvoering van dit experiment. Ietwat grotere koperkristallen zou leuk zijn.

Reageer