Springen naar inhoud

[scheikunde] Mol i.c.m. oplosbaarheidsproduct

• Log in om te kunnen reageren

Bobel_CF

Bobel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2010 - 09:58

Beste allemaal,

Voor mijn colloquium doctum a.s. dinsdag heb ik een vraag. Het is meer een wiskundig dan scheikundig vraagje, maar ik snap er niks van aangezien ik het ook niet ben tegengekomen in mijn vwo boeken. Heel vaag, maargoed het gaat om het volgende:

Vraag:

Volgens de toelichting bij tabel 45a in BINAS is een zout matig oplosbaar wanneer in 1,0
liter water minder dan circa 0,1 mol, maar meer dan circa 0,01 mol van het zout oplost.
Calciumhydroxide, Ca(OH)2 , is een matig oplosbaar zout. De verzadigde oplossing van dit
zout in water heet kalkwater en wordt veel als reagens gebruikt. Voor het maken van
kalkwater overgiet men een schep calciumhydroxide met water; de witte suspensie die
ontstaat ("kalkmelk") wordt vervolgens geschud en gefiltreerd.

a. Geef de vergelijking volgens welke calciumhydroxide oplost in water.
b. Bereken met behulp van tabel 46 hoeveel mol calciumhydroxide maximaal oplost in
1,0 L water.
c. Is de letter "m" in tabel 45a correct of zou deze beter vervangen kunnen worden
door een andere letter ?

Nou, A is goed te doen: Ca(OH)2 -> Ca2+ + 2OH-
Bij B gaat het bij mij fout, waardoor ik C niet kan doen en bij D (staat hier niet) niet de pH kan uitrekenen.
Ik ben er achter gekomen dat Ks=[Ca2+] * [OH-]2=4,7*10-6
Aangezien ik weet dat er X mol oplost lijkt mij het dat het dan wordt: X * X2=4,7*10-6. Maar hoe nu verder? Want als je de 3e macht wortel neemt komt er niet hetzelfde antwoord uit als wat ik in het antwoordmodel heb staan.

(overigens staat in het antwoordmodel X * (2x)2=4,7*10-6, maar dat lijkt mij helemaal niet te kloppen, want waar komt die 2 vandaan van die 2e X?)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 augustus 2010 - 10:51

Als je X mol Ca2+ hebt, heb je ook 2X mol OH-.

Dus, het oplosbaarheidsproduct kun je schrijven als Ksp = X * (2X)2 = 4X3.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bobel_CF

Bobel_CF

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2010 - 10:54

Dat dacht ik ookal, maar die 2 voor OH- staat toch ALLEEN in de exponent en niet ook nog eens daarvoor? Of heeft het ermee te maken dat het zowel in de exponent staat als voor de molverhouding (dus maal 2)?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 15 augustus 2010 - 11:44

Jep, komt door de molverhouding.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures