Regel voor inertie van een zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Regel voor inertie van een zout

Hallo iedereen

Ik vroeg mij af of er een regel bestaat of een zout al dan niet inert is. Hoe kan je weten dat bijvoorbeeld keukenzout niet inert is, terwijl (di)natriumcarbonaat wel?

Groetjes

Tim

Berichten: 2.337

Re: Regel voor inertie van een zout

Inert? Op welke manier?

Als je zoutzuur over natriumcarbonaat gooit zal dat snel weggereageerd zijn terwijl je keukenzout niet zal reageren.

Berichten: 21

Re: Regel voor inertie van een zout

Bij een elektrolyse, hierbij gebruik ik natriumcarbonaat omdat er bij keukenzout chloorgas gevormd wordt, terwijl bij natriumcarbonaat waterstofgas en zuurstof.

Berichten: 2.337

Re: Regel voor inertie van een zout

Je kan dat zien in een tabel met standaard elektrode potentialen.

Berichten: 3.145

Re: Regel voor inertie van een zout

Bij een elektrolyse, hierbij gebruik ik natriumcarbonaat omdat er bij keukenzout chloorgas gevormd wordt, terwijl bij natriumcarbonaat waterstofgas en zuurstof.
Niet alleen het zout is van belang, ook de gebruikte electroden.

Ga er maar van uit dat chloride, bromide en jodide vorming van halogenen geven aan de anode (mits die bestaat uit niet-oxideerbaar materiaal).

Zuurstof krijg je met (bi)carbonaat, (bi)sulfaat, nitraat, perchloraat, fosfaat, bromaat.

Aan de kathode krijg je waterstof met chloride, bromide, jodide, carbonaat, sulfaat, nitraat, perchloraat en fosfaat. Met bromaat krijg je aan de kathode echter ook broom.

Reageer