elektronische lenzen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 117

elektronische lenzen

hallo,

Wat dien ik me voor te stellen bij elektronische lenzen?

Net zoals glazen lenzen of van kunststof bijv.?

Berichten: 374

Re: elektronische lenzen

Bedoel je de lenzen in een electronen microscoop?

Dat wordt gedaan met magneten.

Berichten: 117

Re: elektronische lenzen

Bedankt voor je reactie.

Ik bedoel idd de elektronische lenzen van de elektronenmicroscoop(en/of deeltjesversneller)

Ok magneten, maar kun je me meer details geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: elektronische lenzen


Berichten: 21

Re: elektronische lenzen

Je kan het ongeveer zo zien:

Een electron die door vacuum vliegt is geladen en kan je dus meteen zien als een elektrische stoom.

Het is tenslotte lading die beweegt = stroom.

Als zo'n electron een magnetisch veld binnenkomt komt er dus een kracht op te staan, en wel zo dat de baan circelvormig wordt, afhankelijk van sterkte en ruimtelijke verdeling van het magnetiche veld wodt de baan dus afgebogen.

Door het magneetveld een juiste vorm te geven kan je dus de electronenbundel focussen net als je met een lens licht kan focussen, vandaar de naam elektronische lens.

Berichten: 374

Re: elektronische lenzen

Een magnetisch veld oefent op bewegende geladen deeltjes een kracht uit.

De kracht op zo'n deeltje is:

Fb=q v x B (magnetische kracht, q lading deeltje, v snelheid deeltje en B magnetische veld sterkte)

De Lorentzkracht:

FL=q(E + v x B)

Berichten: 117

Re: elektronische lenzen

Hallo,

Bij de elektronische lens zorgen elektronen voor de resolutie, maar welk onderdeel van de elektronische lens zorgt voor de vergroting??

(las op wikipedia miljoen keer vergroting)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: even samengevoegd met je eerdere topic. Past wel goed samen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 78

Re: elektronische lenzen

Ik vind eigenlijk dat Joenix' antwoord wel heel duidelijk is, ook voor deze vervolgvraag :)

Berichten: 374

Re: elektronische lenzen

johnxl schreef: maar welk onderdeel van de elektronische lens zorgt voor de vergroting??
Heb je het topic ook gelezen? 8-[

In de eerste post heb ik al het antwoord gegeven...

Berichten: 117

Re: elektronische lenzen

oh ok het kwartje is gevallen. :D

De elektromagneet zorgt er niet alleen voor dat het deeltje wordt gefocussed maar tegelijkertijd ook wordt vergroot.Dit kan ik afleiden uit de reacties van nikos en joenix.

Klopt dat?

Berichten: 78

Re: elektronische lenzen

Een lens is ontworpen om te kunnen vergroten/verkleinen, en er bestaan verschillende soorten lenzen. Onder anderen de glazen lenzen, maar ook elektronische lenzen. Zelfs een druppel water heeft een vergrotende werking.

Wat een lens namelijk doet is lichtstralen afbuigen, en dit kan op veel verschillende manieren. Resolutie is ook wel een ander woord voor vergroting, dus je vraag klopt ook niet helemaal.

Berichten: 374

Re: elektronische lenzen


Berichten: 117

Re: elektronische lenzen

Mzzlaer schreef: Een lens is ontworpen om te kunnen vergroten/verkleinen, en er bestaan verschillende soorten lenzen. Onder anderen de glazen lenzen, maar ook elektronische lenzen. Zelfs een druppel water heeft een vergrotende werking.

Wat een lens namelijk doet is lichtstralen afbuigen, en dit kan op veel verschillende manieren. Resolutie is ook wel een ander woord voor vergroting, dus je vraag klopt ook niet helemaal.
Oh ik dacht dat resolutie en vergroting 2 verschillende dingen waren.

Dus resolutie = vergroting?

Berichten: 3.145

Re: elektronische lenzen

Resolutie en vergroting zijn compleet verschillende dingen.

Resolutie zegt iets over de mate van detail dat beschikbaar is in een beeld. Vergroting zegt iets over de weergave van een beeld.

Zo kun je een beeld hebben van bijv. het oppervlak van Mars met een resolutie zodanig dat objecten van 100 meter nog worden weergegeven. Stel nu dat in jouw beeld een object van 100 meter doorsnee een grootte heeft van 0,01 mm, dan zul jij met je blote oog geen objecten zien die 100 meter doorsnee op het oppervlak van de planeet hebben. Dit zou bijv. een dia kunnen zijn van een stuk van het oppervlak van de planeet.

Ga je nu projecteren op een muur, dan wordt die dia bijv. 100 keer zo groot weergegeven. Waar die eerst pakweg 2 bij 3 cm is maak je nu een beeld van 2 bij 3 meter. Een object van 100 meter doorsnee op Mars is nu een mm groot in het geprojecteerde beeld en dat kun jij goed zien, mits je dichtbij genoeg bent.

Stel je nu een andere dia voor met de zelfde afmetingen als de vorige, van het zelfde gebied op de planeet Mars, maar nu gemaakt met een brakke camera, en de resolutie is dat je slechts objecten van 1 km doorsnee goed kunt onderscheiden. Als je deze dia met de zelfde projector op de zelfde plek projecteert, dan zie je oppervlakkig gezien het zelfde beeld. De vergroting van de beelden is exact het zelfde. Ga je echter dichterbij staan, dan zie je dat het beeld veel minder scherp is en ook al sta je dichtbij, toch zie je geen echt scherpe details en dat komt omdat het oorspronkelijke beeld een lagere resolutie heeft.

Dus, resolutie is echt een eigenschap van een beeld (meer algemeen: een signaal) zelf, terwijl de vergroting alleen maar iets zegt over hoe je het weergeeft. Een beeld met een superlage resolutie kun je nog zo veel vergroten als je wilt, veel informatie zal het nooit geven.

Resolutie zegt dus wel iets over tot hoe ver het nog zinvol is om te vergroten. Een beeld met lage resolutie zal al bij kleine vergroting zijn beperkingen onthullen, terwijl een beeld met een heel hoge resolutie heel sterk kan worden vergroot (=ingezoomd) voordat de beperkingen van het beeld boven water komen.

----------------------------------------

Een vergroter zelf heeft ook een bepaalde resolutie. Zo zou je best een telescoop met ingebouwde beamer kunnen maken die gezien vanaf de aarde een dusdanige vergroting levert van Mars dat objecten van 100 meter doorsnee op die planeet 1 mm groot zouden worden in het geprojecteerde beeld. In de praktijk zal dit nooit bevredigend kunnen, omdat je hier te maken hebt met de resolutie van de telescoop. Een telescoop kan bijv. geen objecten op Mars van minder dan 10 km doorsnee onderscheiden en dus heeft het voor zo'n telescoop geen zin om een afstand van 100 meter doorsnee in detail weer te geven. De zinvolle vergroting van deze telescoop is dus beperkt door de resolutie van de telescoop.

Dit heoretische voorbeeld zie je wel bij die goedkope plastic kermisverrekijkertjes. Die vergroten dan bijv. 10 keer, maar ze voegen ook veel onscherpte toe en ze leveren uiteindelijk weinig meer informatie op dan wanneer je bijv. met een echte 2x vergrotende kijker zou kijken. Hier zie je dus een voorbeeld van dat de resolutie de beperking is en niet de vergroting. In vrijwel alle wetenschappelijke apparatuur is het eigenlijk altijd de resolutie die de beperking bepaalt en niet de vergroting.

Berichten: 117

Re: elektronische lenzen

woelen schreef: Resolutie en vergroting zijn compleet verschillende dingen.

Resolutie zegt iets over de mate van detail dat beschikbaar is in een beeld. Vergroting zegt iets over de weergave van een beeld.
Juist woelen, zo had ik het ook op wikipedia gelezen.

Dat resolutie de mate van detail bepaalt en de vergroting voor de weergave.

Dus ik begrijp de reactie van mazzlaer en nikos niet.

En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vervolgvraag:

Dus nogmaals:

*deeltjesversneller en elektronenmicroscoop*:

De elektronen zorgen voor de resolutie, maar welke onderdeel zorgt voor de vergroting??

Of zorgt de gehele elektromagneet voor zowel de resolutie als vergroting?

Graag een helder en duidelijk antwoord wat voor iemand met CHEMIELEVEL 2 :D zoals ik te begrijpen is.

Reageer