kookpunt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 24

kookpunt

Hallo ik ben Niels en ik zit in het zesde jaar chemie

Als eindwerk kreeg ik als opdracht de bereiding van o en p-nitrofenol.

En mijn vraag is of iemand weet hoe het komt dat o-nitrofenol een beduidend lager kookpunt heeft dan p-nitrofenol.

Alvst bedankt voor u hulp.

Berichten: 157

Re: kookpunt

misschien heb je hier iets aan?

Afbeelding

Berichten: 24

Re: kookpunt

Danku voor uw uitleg maar dit wist ik eigenlijk al. de stof met het laagste kookpunt (o-nitrofenol) is het vluchtigst en die met een hoger kookpunt is niet vluchtig (p-nitrofenol)

Berichten: 78

Re: kookpunt

Als je kijkt naar hoe de structuur er uit ziet, zie je dat ortho verbindingen intermoleculaire interactie hebben, waardoor de moleculen onderling minder interactie hebben. Hierdoor hebben ze meer bewegingsruimte!

Berichten: 2.337

Re: kookpunt

Als je kijkt naar hoe de structuur er uit ziet, zie je dat ortho verbindingen intermoleculaire interactie hebben, waardoor de moleculen onderling minder interactie hebben. Hierdoor hebben ze meer bewegingsruimte!
intramoleculair bedoel je?

Berichten: 24

Re: kookpunt

ja hier ben ik wel wat mee als iemand anders een andere uitleg heeft mag hij/zij die gerust meedelen.

Berichten: 2.337

Re: kookpunt

Je kan het zo zien: het ortho product heeft een intramoleculaire waterstobrug daardoor kunnen deze moleculen amper nog waterstofbrug interacties aangaan met de omliggende moleculen. Bij het trans product kan de waterstofbrug bovenaan een interactie aangaan met de nitrogroep van een andere molecule. Dat gaat een soort van netwerk geven waardoor het kookpunt hoger zal liggen.

water heeft een heel hoog kookpunt door sterke waterstofbruggen. Methaan heeft er geen en een heel laag kookpunt.

Berichten: 78

Re: kookpunt

Mzzlaer schreef: Als je kijkt naar hoe de structuur er uit ziet, zie je dat ortho verbindingen intermoleculaire interactie hebben, waardoor de moleculen onderling minder interactie hebben. Hierdoor hebben ze meer bewegingsruimte!
intramoleculair bedoel je?
Oeps inderdaad! Gelukkig hebben we jou als backup :oops:

Berichten: 157

Re: kookpunt

Ik wou je aan de hand van het plaatje laten zien dat er bij ortho geen (of minder) waterstofbruggen gevormd kunnen worden, dus het kookpunt lager is (zoals jhullaert al zei).

Ik ging er dus vanuit dat je de structuurformule niet zo op papier kreeg. En daardoor zelf niet aan de waterstofbrug vorming in het molecuul gedacht had.

Ben ik niet zo heel goed in organische chemie, maar dat was het eerste wat in me opkwam.

Reageer