Luchtvochtigheid verlagen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Luchtvochtigheid verlagen

Hallo allemaal,

Ik wil graag een experiment doen om de luchtvochtigheid te verlagen in bepaalde ruimten van mijn woning. Neem bijvoorbeeld de badkamer na het douchen, zonder ventilatie is het hier ontzettend vochtig.

Nu bestaan er vrij dure apparaten om de lucht te ontvochtigen. Hier heb ik echt het geld niet voor en het past ook niet in mijn plaatje van een experiment natuurlijk.

Ik zou graag willen weten of iemand weet hoe ik de luchtvochtigheid van een kleine ruimte (~ 4m2) kan verlagen bijvoorbeeld 50% naar 20% of zelfs nog minder.

Zelf heb ik gedacht aan een hygroscopische stof maar ik betwijfel over de hoeveelheid die benodigd zal zijn. En wellicht is er iets dat vele malen eenvoudiger is?

Berichten: 2.337

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Ik denk aan calciumchloride. Een andere eenvoudigere manier, buiten verluchten natuurlijk, ken ik niet.

Calciumchloride is te kopen als de vulstof voor in die dure apparaten waar jij op doelt.

In discount winkelketens als "action" kan je dit heel goedkoop aanschaffen.

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Ah kijk goede tip daar ga ik eens naar kijken!

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Laten condenseren op een koud oppervlak is een mogelijkheid.

Een peltier-element zou kunnen, maar die zijn niet echt efficiënt (lees, kost je veel stroom) en daar maak je de ruimte uiteindelijk warmer mee.

Ik heb helaas geen getallen om dit te ondersteunen, ik weet niet eens hoe groot het temperatuur verschil moet zijn voor condenseren. :)

Berichten: 654

Re: Luchtvochtigheid verlagen

En wellicht is er iets dat vele malen eenvoudiger is?
Het raam wijd openzetten en de ruimte luchten. Dat werkt heel erg goed. Volledig gratis en gemakkelijker kan het haast niet.

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Een raam heeft de ruimte niet, en de buitenlucht is ook niet droog genoeg. Ik wil de luchtvochtigheid graag terug brengen tot 20% of lager zelfs.

Berichten: 654

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Dat is niet echt comfortabel, maar wat je blieft. Er zijn goede ontvochtigers voor een paar honderd euro te koop bij sommige speciaalwinkels (zoek op internet). Vrij duur en relatief energiezuigend, maar wel gemakkelijk en effectief.

De optie met calciumchloride werkt wel, maar niet in een douche. Na iedere douchebeurt moet je een nieuwe lading calciumchloride in je doucheruimte plaatsen. Dat gaat ook aardig in de papieren lopen op den duur. Dit kan je wel terugwinnen, maar dan moet je het opstoken, wat ook weer geld kost.

Berichten: 2.337

Re: Luchtvochtigheid verlagen

20% luchtvochtigheid in een gesloten ruimte als badkamer? 8-[

Wietplantage? extreme aandoeningen? 8-)

Of gewoon als experiment? :P

Berichten: 21

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Koop een twwedehands kleine vriezer, liefst met bovendeksel.

Sloop deksel er af, en maak met siliconengietrubber een beschermbinnenkantje.

Zet de vriezer in de badkamer, en zorg er met een pomp (bijvoorbeeld buitenvijverpomp) voor dat de warmte afvoer van de vriezer met water gekoeld wordt door het water bijvoorbeeld door een oude cv radiator buiten te pompen.

Er ontstaat dan ijsaanslag in de vriezer die je eens in de zoveel tijd met siliconenrubberzak er uit moet halen (kan je gewoon in de douche laten ontdooien).

kost veel stroom, misschien moet je zelfs nog een ventilator er bij zetten om lucht in de vriezer te blazen.

TS24.nl heeft wel goedkope pompen enzo.

echt mooi is het natuurlijk niet, oude vriezer zonder deksel in je badkamer, water rondpompen met slangen naar balkon met oude roestige CV radiator enzo.

Berichten: 2.337

Re: Luchtvochtigheid verlagen

echt mooi is het natuurlijk niet, oude vriezer zonder deksel in je badkamer, water rondpompen met slangen naar balkon met oude roestige CV radiator enzo.
En de ruimte is maar 4 m2. Er zal al niet veel ruimte meer over zijn.

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Het gaat niet om de badkamer hoor dat was ter illustratie...

Ik wil eigenlijk geen apparaten gebruiken maar het liefste een vochtvreter of iets wat er op lijkt.

De ruimte die ik wil ontvochtigen is mijn boilerhok op zolder, ik heb hier eerder al problemen gehad met schimmel ondanks dat het hok vrij warm is (of dit is juist een heerlijk klimaat voor de schimmels).

Ik denk dat ik maar een emmer vochtvreter ga kopen om te proberen straks.

Berichten: 21

Re: Luchtvochtigheid verlagen

tja, de ruimte is klein.

kwesite van pneumatische hamer huren, gat ter grootte van de vriezer in de badkamermuur maken. kan meteen de warme kant buiten de badkamer worden geplaatst.

als het experiment een beetje mislukt heb je een heeele grote badkamer die dan ook meteen niet meer zo vochtig wordt.

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Ik zou in zo'n geval eens gaan kijken wat ik kan doen om de vemtilatie te verbeteren dat zal zal al een slok op een borrel schelen, is structureel en eenmalig in kosten.

Berichten: 21

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Zelf heb ik een zeer vochtige badkamer in een vochtige omgeving (bos).

Heb een stuk uit de muur gehakt en een 300W ventilator geplaatst (wordt normaal voor kippenschuur gebruikt, een ventilator per 2000 kippen geloof ik).

Werkt redelijk, 15 minuten ventilator aan (veel herrie, het hele huis "waait"), maar dan is ie weeer droog.

Ventilator komt bij "Aerotech Europe BV" vandaan uit oostvoorne, prijs viel wel mee (model uit serie die niet meer werdt verkocht)

Dat met die 2000 kippen heb ik nog niet geprobeert in mijn badkamer.

Berichten: 21

Re: Luchtvochtigheid verlagen

Even een wat zinnigere uitleg over luchtvochtigheid:

1) als je lucht verwarmd blijft de absolutie luctvochtigheid hetzelfde, maar de relatieve luchtvochtigheid neemt af (bij hogere temperatuur kan lucht meer vocht opnemen)

2) als er bij verwarmen een bron van vocht is (water uit verbrandingsketel o.i.d) zal dit door de verwarming makkelijker in de lucht worden opgenomen (bij hogere temperatuur hogere dampspanning)

3) bij afkoelen condenseert er water, de absolute luchtvochtigheid neemt dan dus af, de relatieve luchtvochtigheid wordt dan dus hoger, als daarna de lucht weer wat opwarmt is er dus een lagere (absolute en relatieve) luchtvochtigheid.

absolutie luchtvochtigheid: de absolute hoeveelheid water per kubieke meter in de lucht

relatieve luchtvochtigheid: de hoeveeelheid water in de lucht t.o.v. de maximale hoeveelheid water die bij een bepaalde druk en temperatuur kan worden opgenomen in de lucht.

m.a.w.

a) zorg er voor dat er geen bron van water (damp) is (emmer water, wasbak waar water in staat, water van verbranding, kippen enz)

b) zorg voor afvoer van lucht

c) zorg voor aanvoer van bij voorkeur koude lucht.

Dat laatste is belangrijk, als je lucht gaat afvoeren en er wordt warme lucht aangezogen, dan raak je ten eerste ergens uit de woning kostbare warmte kwijt, en ten tweede is het ontvochtigende effect een stuk minder, aangevoerde lucht mag natuurlijk ook weer niet te koud zijn, anders worden de kippen ziek.

Reageer