osmolariteit van zout-oplossingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

osmolariteit van zout-oplossingen

Nogal een domme want eigenlijk zou ik dit moeten weten, maar het is erg lang geleden dat ik me met (fysische) chemie heb beziggehouden.

Stel: ik maak een oplossing met het hydrochloride-zout van Arginine. Ik neem 1 mol arginine-HCl en los dit op in een liter water. De concentratie is dan natuurlijk 1 M. Maar wat wordt de osmolariteit? 1 osmol/L? of 2 osmol/L omdat het zout oplost? Of 3 osmol/L omdat het HCl vervolgens dissociëert?

Re: osmolariteit van zout-oplossingen

Osmol is het aantal opgeloste deeltjes in een oplossing.

Als je zout volledig dissocieert heb je 3 deeltjes uit ieder zout molecuul en wordt je osmol 3 mol/l.

Berichten: 4

Re: osmolariteit van zout-oplossingen

Precies, maar dan is er iets vreemds aan de hand, want de oplossing kan dan niet neutraal zijn.. H+, Cl-, Arginine+ (toch? pKa van de basische groep is 12,48 dus onder normale omstandigheden geladen. Of dissociëert de carboxylgroep ook?)

Berichten: 4

Re: osmolariteit van zout-oplossingen

Ik ben eruit.. Hydrochloride is een 'foute' term dwz wordt alleen maar gebruikt om aan te geven dat het vrije base wateroplosbaarder is gemaakt door het te laten reageren met zoutzuur. Het vrije base bindt dus een proton, wordt geladen en bindt aan het chloorion.

de osmolariteit wordt dus 2 osmol/L.

Klopt toch? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: osmolariteit van zout-oplossingen

Jep, het hele arginine-H+ vormt het positieve ion. Zou het als een zuur dissocieren, zou je effectief HCl in water krijgen. Iets zegt me dat arginine dan weer lekker basisch zal terugreageren. ;)

Re: osmolariteit van zout-oplossingen

Jep, het hele arginine-H+ vormt het positieve ion. Zou het als een zuur dissocieren, zou je effectief HCl in water krijgen. Iets zegt me dat arginine dan weer lekker basisch zal terugreageren.  ;)
Ik weet zo nog niet of hier geen evenwichten in het spel zijn die het arginine-H+ niet voor een deel splitsen. Ik zou de 2 osmol/l niet zomaar willen aannemen maar ik kan de dissociatieconstante niet vinden

Reageer