Springen naar inhoud

[scheikunde] vet extraheren uit room

• Log in om te kunnen reageren

vaba

vaba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2010 - 13:56

Graag had ik vet geextraheerd uit room. Ik heb reeds een en ander geprobeerd maar het lukt me niet.

Ik heb 100 ml room opgewarmd tot 4O░C en dan 2 ml 50% azijn bijgevoegd (om de ieiwtten te denaturen). Daarna afgekoeld en gefiltreerd met een kaasdoek met de bedoeling om zo het vet en het eiwit over te houden. (maar er blijft nauwelijks een residu over).

Daarna zou ik het residu mengen met diethylether en aceton. Daarna het overtollige water verwijderen met spatelpunt natriumsulfaat en dan filtreren. Het filtraat uitdampen , zodat het vet over blijft.

Heeft iemand tips of een andere methode (een soxhlettoestel is niet voorhanden)?
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 20 augustus 2010 - 14:11

Waarom extraheer je de room niet direct en wil je eerst de eiwitten denatureren?

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 09:39

De vraag is, wat ga je met dat vet doen nadat je het ge´soleerd hebt? Dat is mede bepalend voor de wijze van extraheren.
Kun je me dat uitleggen?

vaba

vaba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 08:53

Verder eigenlijk niets. Had graag gewone room met light room vergeleken.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 12:14

Ok,
Ik ga er vanuit dat je geen of weinig labspullen hebt.

Ik denk dat de azijnzuur niet sterk genoeg zuur is om je eiwitten af te breken.
Ik zou daar een ca 20% zoutzuur voor nemen en deze 1 op 1 toevoegen aan je room. daarna voorzichtig koken gedurende een half uur, daarna laten afkoelen.

Dan kun je twee kanten op.
1. de nog enigszins warme vloeistof filtreren over een papieren filter dat je nat gemaakt hebt. Het vet met enig ander residu blijft dan op het filter achter. Zorg er wel voor dat het filter voordat je begint met filtreren nat is. Daarna kun je het filter in een megsel van diethylether en aceton brengen, schudden en daarna de vloeistof weer over een filter brengen, het filter naspoelen met extractievloeistof. Filtraat afdampen, drogen en dan houd je het vet over.

2. Aan de koude vloeistof een gelijke hoeveelheid van je extractievloeistof toevoegen, goed schudden, de bovenste laag eraf halen en overbrengen in een andere schone kolf. De extractievloeistof afdampen en dan houd je ook weer het vet over.

De laatste lijkt wat makkelijker, minder bewerkelijk alleen moet je nagaan of het een beetje werkbaar vor je is. Let wel op met het zoutzuur, zeker met koken. eigenlijk zou je een refulxkoeler erop moeten zetten. Als je dat niet hebt zou ik voor een goede ventilatie zorgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes. Heb je nog vragen dan zie ik dat wel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures