wijn maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

wijn maken

hallo

het begint zo beetje de tijd van het jaar te worden. ik heb in mijn tuin 1 grote druivenrank, en dit jaar zien mijn druiven er zeer groot uit. Dus heb ik zitten denken waarom niet eens zelf wijn maken, echter ik heb geen zin om uren bezig te zijn.

Dus mijn plan is het volgende: ik snoei al mijn drijven, en pers ze met een multiperser, je weet wel zo perser waar je appels, peren sinaasappelen, aardbijen,... mee kunt persen. Vervolgens voeg ik aan het sap een hoeveelheid gist en wat gewone kristalsuiker toe. dit mengsel gaat in een afgesloten geheel, met een waterslot zodat de co2 kan ontsnappen. ik laat dit een 10tal dagen staan, en roer geregeld. dan doe ik het mengsel in bvb. glazen waterflessen, en laat ze een jaar staan in mijn kelder. om ze hopelijk volgend jaar rond deze tijd te kunnen ontkurken.

mijn vraag is nu, zou dit kunnen werken, ik bedoel daar mee zou het drinkbaar zijn? en moet ik mijn flessen steriel maken, of is het voldoende om grondig te kuisen en spoelen met leidingswater?

mvg

Lang91

Berichten: 107

Re: wijn maken

Dat kan, maar :

-de gisting kan wel een hele tijd langer duren dan die 10 dagen, ook al omdat je in kleinere hoeveelheden gaat werken. Ook de temperatuur zal een rol spelen, vermijd grote schommelingen. Hoe groter de inhoud van de gistingsfles hoe beter alles gaat.

-tijdens de gisting niet roeren, gewoon gerust laten tot het borrelen stopt, dan kouder zetten en wachten : de droesem zakt naar beneden. Een paar keer hevelen tot de wijn helder is.

-oppassen met de suiker, als je geen wijngist gebruikt loop je de kans dat de gist niet zal aanpakken omwille van te zoet. Probeer gewoon met de suiker uit de druiven alleen. Zoete wijn is moeilijk om juist zoet genoeg te hebben, dat vraagt rekenwerk. Je kan natuurlijk suiker toevoegen juist voor het bottelen maar het kan dan best dat de wijn een tweede gisting ondergaat, gewone stoppen houden dat niet

-je zal witte wijn krijgen, zelfs uit rode druiven als je ze eerst perst, rode wijn komt van rode druiven die een paar dagen als pulp zijn meegegist, pas dan wordt er gefilterd

-ontsmetten kan maar ik deed dit alleen met de kurken, de flessen spoelde ik altijd zo heet mogelijk uit. Nooit problemen gehad, toch gelooft er me niemand.

-als je een te groot "luchtkussen" creeert na het hevelen (geen CO2kussen meer dus), kan je wijn gaan oxideren, je bekomt een sherrysmaak. Boodschap,is dus het gedeelte dat je kwijtspeelt aanvullen, desnoods met fruitsap of suikerwater.

-de eerste dagen kan de gisting geweldig zijn en ga je schuim krijgen, voorzie voor deze periode voldoende ruimte onder het waterslot.

P.

-als er een soort wijn op deze ruwe manier lukt dan is het met druiven, alle andere fruitsoorten hebben wel een of andere toevoeging nodig.

Berichten: 14

Re: wijn maken

bedank voor de nuttige tips

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: wijn maken

Op deze site staan wel nuttige informatie en nog meer tips: Klik.

Zelf maak ik druivenwijn (uit eigen tuin ook, wit en rood) liever door gisting mèt de schilletjes. De wijn krijgt dan iets meer body door de tannine uit de huidjes.

Van blauwe druiven krijg je dan rode wijn.

Ik ontdoe de druiven van de steeltjes, was ze goed met water (de druiven zijn onbespoten), de rotte eruithalen en dan alles in een witte emmer. Ik pers ze in de emmer met een schoongemaakte wijnfles, gevuld met water, en de resterene ongeperste druiven met mijn handen. Dan voeg ik pectinase toe, om de celwandjes van het vruchtvlees af te breken en meer sap vrij te maken, en wat sulfiet om oxidatie te voorkomen.

De eerste gistingstap doe ik dus in die witte emmer (alleen gebruiken voor wijngisting !), afgedekt met een schone heetgewassen theedoek.

Ik vind het makkelijk om het gist separaat op te starten door een giststarter te maken, in een wijnfles, met een sinaasappel, citroen, gistvoedingszout en vitamix. Je weet daarna zeker dat het gist ´het wel of niet doet´ zonder dat je het al aan de druiven hebt toegevoegd en dat maar moet afwachten, met angst voor de kwaliteit van je sap.

Na 1 dag heeft de pectinase zijn werk gedaan, is de gist inmiddels opgestart en kan alles bij elkaar in de emmer.

Ik meet zelf het suikergehalte en maak dan de berekening hoeveel suiker er additief nodig is om tot 12 % te komen. Die suiker voeg ik echter pas later toe aan de gistingsfles. Mijn ervaring is dat je (in Nederland) zonder additieve suiker niet hoger geraakt dan een procent of 7-8.

Als het in de emmer rustig is geworden (de druivenhuidjes zinken dan) dan filtreer ik de hele boel door een filterdoek in een gistingsfles. Berekende hoeveelheid suiker erbij en de most begint binnen enkele uren weer opnieuw te gisten.

Als de gisting klaar is zet ik de fles een maand of drie koel en donker (kruipruimte of in een kast op een onverwarmde zolderkamer).

Daarna is hij meestal wel zo helder dat je hem direct kunt bottelen.

Ik maak ook wijn van kersen, pruimen, appels (lekker!) en winterwortel. Deze laatste geeft een sherrysmaak. Lekker als je hem laat doorgisten tot 18 % (met speciale gist).

Edit:

Ik plaats de gistingsemmer in de woonkamer. Dat is warm genoeg en het hele huis ruikt dan naar wijnmaken (alcohol en gist). Dezelfde geur die je in een professionele wijnmakerij ruikt als men aan het gisten is. Maar je moet ervan houden... ;)

Berichten: 107

Re: wijn maken

Rabarber is ook zeer dankbaar, niet in het minst voor mousserende wijnen, maar dat is een ander verhaal.

P.

Reageer