Boenwas met Tolueen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Boenwas met Tolueen

Hallo,

Ik wilde graag een vraag stellen, ik weet niet of ik hem op de juiste plek plaats, anders mijn excuses daarvoor.

Ik ben bezig met enkele antieke meubelen in de was te zetten.

Nu zag ik op het blik dat de was tolueen bevat.

Ik heb nu wel een en ander op internet hierover opgezocht en gelezen dat het ongezond is om dit in te ademen.

Nu vroeg ik mij af of de tolueen vervliegd en dus als de was is uitgepoetst ook weer weg is, of dat de meubelen nu tolueen blijven 'afgeven' aan de lucht.

het is namelijk de bedoeling dat deze meubelen op de kamers van mijn kinderen komen te staan, vandaar.

Heel erg bedankt voor Uw reactie,

Gr Picka

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Boenwas met Tolueen

Alles is ongezond om in te ademen, maar het gaat erom hoeveel.

Maak je geen zorgen. Tolueen is een relatief onschuldig oplosmiddel (zeker in vergelijking met gehalogeneerde oplosmiddelen als dichloormethaan en chloroform). Ruikt een beetje naar Velpon.

Gewoon even zorgen dat je een raampje open zet!

En nog een tip: ga niet teveel op internet zoeken naar risico's van stoffen, want wat je vindt is in 100% van de gevallen info waar de gewone particulier niets aan heeft...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Boenwas met Tolueen

Alleen tijdens het poetsen en kort daarna wordt de damp afgegeven. Na een dag is die damp er wel vanaf en daarna kun je ze zonder risico wel in de kamer van de kinderen plaatsen. Zorg tijdens het poetsen voor voldoende ventilatie en ook voor de eerste dag daarna.

Berichten: 840

Re: Boenwas met Tolueen

Beryllium schreef: Alles is ongezond om in te ademen, maar het gaat erom hoeveel.

Maak je geen zorgen. Tolueen is een relatief onschuldig oplosmiddel (zeker in vergelijking met gehalogeneerde oplosmiddelen als dichloormethaan en chloroform). Ruikt een beetje naar Velpon.

Gewoon even zorgen dat je een raampje open zet!

En nog een tip: ga niet teveel op internet zoeken naar risico's van stoffen, want wat je vindt is in 100% van de gevallen info waar de gewone particulier niets aan heeft...
Over de schadelijkheid van dichloormethaan wordt trouwens ook erg overdreven hoor ;)

Maar inderdaad, het kan weinig kwaad om tolueen te gebruiken voor uw doel. Het is alleen een groot probleem voor mensen die er dagelijks mee werken, zoals schilders, maar dat is inmiddels verboden volgens mij.

Reageer