Springen naar inhoud

Oververzadigde oplossing maken

• Log in om te kunnen reageren

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 01:56

Beste allen,
Ik probeer een oververzadigde oplossing, of anders een suspensie te maken van natriumbicarbonaat, maar krijg dat niet voorelkaar.
Met behangplaksel (carboxylmethylcellulose) lukt het wel aardig, maar dan is het niet vloeibaar meer.
De bedoeling is om zo veel mogelijk bicarbonaat zwevend of beter nog opgelost in water te krijgen, maar het moet nog wel versproeibaar zijn.
Toepassing is in vogelverblijven tegen insecten. Die hebben een enorme hekel aan natriumbicarbonaat.
Wie zou mij hier wat verder mee kunnen en willen helpen.
Ik dacht misschien aan natriumpolyacrylaat, maar dat heb ik niet, dus kan het niet uitproberen.

Alvast bedankt.
Pieter.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 08:32

Heb je opgezocht wat de oplosbaarheid is van natriumbicarbonaat? Als je deze hoeveelheid aanhoudt zou je een nog opgeloste hoeveelheid in water hebben.

Mzzlaer

Mzzlaer

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 09:17

Oververzadigde oplossingen zijn niet altijd makkelijk om te maken. Zodra het verzadigd is slaat de stof namelijk neer, of kristalliseert het.

Een verzadigde oplossing is wel makkelijk te maken daarintegen. Je kan opzoeken hoeveel gram/ml er oplost van de stof in water, maar als je makkelijk wil doen gooi je erbij totdat je ziet dat het niet meer oplost. Voila!

Pieter122

Pieter122

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 11:29

De oplosbaarheid van NaHCO3 valt tegen en had ik al uitgezocht natuurlijk. Dat is 95 gram per liter en voor mijn toepassing is dat veel en veel te weinig.
Ik zou zwemvesten moeten gaan uitdelen aan de vogels als ik hiermee aan de gang ging.
Het is de bedoeling dat er na opdrogen echt een laagje poeder achterblijft.
Als het goedje zo dik zou worden als dunne yoghurt, zou dat goed zijn, maar de bicarbonaat valt als zand naar de bodem.
Tencide erbij heb ik al geprobeerd, maar dat helpt niet veel (wel een beetje trouwens).
Wie heeft er nog ideeen ?

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 11:36

Waarom moet het oververzadigd zijn? Dan spuit je toch gewoon wat meer?

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 14:20

Of je moet gaan kijken naar een combinatie van water met een andere stof (misschien een alcohol) waardoor je een hogere concentratie kan gebruiken.

Edit: als 95 gram per liter te weinig is waar wil je dan heen??

Veranderd door SamtheChemist, 25 augustus 2010 - 14:21

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 14:23

Volgens mij heb je nogal tegenstrijdige voorwaarden.
Het moet visceus zijn (blijven plakken op oppervlakten) én versproeibaar.
Ik denk niet dat dit gaat lukken met bicarbonaat.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 06:11

Kun je niet proberen om aan de 'droge' bicarbonaat een klein beetje water toe te voegen zodat je de suspensie met een kwast kunt aanbrengen? Het water is er dan alleen om de bicarbonaat te laten hechten.

Misschien dat je het kunt mengen met bv een structuurverf. Kun je nog een leuk kleurtje aanbrengen. Ik zou dit proberen op een klein oppervlak om te kunnen zien of het werkt.

Veranderd door drune134, 27 augustus 2010 - 06:14

carharttguy

carharttguy

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2010 - 20:25

Misschien zie ik het allemaal wat te makkelijk, maar is het niet gewoon je water opwarmen, omdat je er dan meer plaats is om stoffen op te lossen?

Als het afkoelt, zit je met een oververzadigde oplossing?

Correct me if I'm wrong!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 15:04

Met natriumbicarbonaat zou ik dat niet doen, als je een oplossing van natriumbicarbonaat verwarmt, dan drijf je CO2 uit en blijft er natriumcarbonaat achter. Dit laatste is veel basischer en zou wel eens schadelijk kunnen zijn.

Zoek eens naar de eigenschappen van poederblussers. Daar zit ook natriumbicarbonaat in, maar dan als droog poeder. Misschien kun je in plaats van een oplossing wel een droog heel fijn poeder gebruiken, waarbij je voordat je poeder verstuift eerst de wanden iets vochtig maakt met verneveld water zodat het poeder blijft plakken aan de wanden.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 september 2010 - 16:09

Zoek eens naar de eigenschappen van poederblussers. Daar zit ook natriumbicarbonaat in, maar dan als droog poeder.

Is dat niet een ammoniumbifosfaat?

Veranderd door wouterman, 13 september 2010 - 16:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures