Springen naar inhoud

nitratie van benzeen en nitrobenzeen

• Log in om te kunnen reageren

Lore_CF

Lore_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 14:19

Zal de nitratie van nitrobenzeen sneller of trager verlopen dan de nitratie van benzeen? En wat is daar dan de reden van?

Ik dacht zelf dat het trager zou verlopen aangezien de nitrogroep een IA is en dus de elektronen uit de benzeenring zal zuigen waardoor ze minder beschikbaar zijn voor de elektrofiele attack van de 'tweede' nitrogroep. Maar in mijn cursus staat dat het sneller gaat verlopen (er staat echter geen reden bij waarom dit zo zou zijn en omdat ik dmv mijn (foutieve?) redenering op juist het tegenovergestelde antwoord uitkom ben ik een beetje in de war...).

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 14:56

Als je het mij vraagt is jouw redenering juist en zal benzeen sneller genitreerd worden dan nitrobenzeen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 15:59

Inderdaad. Een aminogroep is daarentegen sterk activerend, misschien dat daar een onzorgvuldigheid in de cursus zit?
This is weird as hell. I approve.

Lore_CF

Lore_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 16:08

Dankjewel. Blij te lezen dat ik goed zat (en dat ik dus gewoon mag/kan blijven redeneren zoals ik bezig ben) :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures