Springen naar inhoud

Examen Organische Chemie

• Log in om te kunnen reageren

Pulja

Pulja

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 18:32

Hallo

Voor ons examen krijgen we ofwel 3-4 stoffen en een oplosmiddel en de bedoeling is om helemaal uit te leggen wat het beste oplost met tekeningen en interacties enzovoort.
Ofwel 3 stoffen waarvan we moeten zegen welk het hoogste kookpunt heeft.
Nu heb ik veel geoefend en ik heb 3 voorbeelden waar ik niet zeker van ben.
Vb:Kookpunt
CH3CH2OCH2CH3 CH3CHCH2OH(vertakt) CH3CH2COOH Fenol
Ik twijfel hier tussen de 2 laatste. Normaal heeft een carbonzuur een hogere kookpunt dan een alcohol door hun dimere vorm maar Fenol heeft wel 3 dubbele bindingen die heel moeilijk te breken zijn dus zou ik voor Fenol gaan.

Vb: Kookpunt
CH3COOCH3 CH3CH2NH2 (CH3)3NH2 CH3CH2Cl
Hier heeft stof 1: VdW en Dipool interacties
Stof 2: VdW, Dipool en H-bruggen
Daarom zou ik stof 2 nemen omdat er dan meer interacties gebroken zullen moeten worden dus hoger kookpunt maar als oplossing is stof 1 hoger..; waarom?

Vb: Oplosbaarheid( water als oplosmiddel)
CH3(CH2)7CH=CH(CH2)7CH3COOH CH3CH2COOH CH3CH2COO-Na+
Volgens soort zoekt soort methode zal ik maar zeggen....
Water heeft VdW,Dipool en H-bruggen
Stof 1 en 2 hebben VdW, Dipool en H-bruggen maar door de grotere alkaanrest bij stof 1 zal die minder goed oplossen
Stof 3 heeft VdW,Dippol en Ion-Ion interacties
Nu zou ik zeggen dat stof 2 beter oplost omdat water alles terugkrijgt maar bij stof 3 hebben we ionen en ionen losen altijd goed op in water dus welke is het best want als ik een energieschema maak dan kom ik bij stof 2 uit....

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 10:41

Ik twijfel hier tussen de 2 laatste. Normaal heeft een carbonzuur een hogere kookpunt dan een alcohol door hun dimere vorm maar Fenol heeft wel 3 dubbele bindingen die heel moeilijk te breken zijn dus zou ik voor Fenol gaan.

Fenol heeft geen 3 dubbele bindingen, het is een aromaat. De dubbele bindingen lopen in elkaar over door resonantie. Dan nog worden bij het kookpunt enkel intermoleculaire krachten verbroken, geen covalente bindingen. Anders zou je verbinding niet meer in de gasfase kunnen voorkomen.

Wat je bij deze opgave vergeet en ook bij de volgende over kookpunt, is dat niet alleen de intermoleculaire krachten tellen maar ook de factor molecuulmassa een grote rol speelt. Een molecule fenol is een derde zwaarder dan een molecule azijnzuur. Het meer energie om een zware molecule in de gasfase te krijgen dan een lichte.

Bij het laatse: Een goed oplosbaar zout zoals natriumacetaat zal altijd veel beter oplossen dan een andere organische verbinding. Een zwak zuur zal maar gedeeltelijk in ionen splitsen en hierdoor zal er natuurlijk ook maar een kleiner deel kunnen oplossen. Laat je natuurlijk niet misleiden, een zeep zoals natriumstereaat zal minder goed oplossen dan azijnzuur, de lange hydrofobe keten zal een grote invloed hebben op de oplosbaarheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures