definitie destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

definitie destillatie

Zou er iemand me kunnen de internationaal aanvaarde definitie geven van een destillatie? Ik denk dat die moet staan in het "handbook of chemistry an physics". Maar aangezien ik dat boek niet ter beschikking heb, kan ik het niet zelf opzoeken.

(Ieder woord in de definitie is echt van belang.)

bedankt

Berichten: 677

Re: definitie destillatie

Bij mijn weten bestaat er geen "officiële" definitie van destillatie, geformuleerd door een gezaghebbend organisme zoals IUPAC. (In het IUPAC Gold Book kan je heel veel definities vinden, maar destillatie staat er niet bij.)

Het Handbook of Chemistry and Physics is een collectie van data, maar bevat geen definities.

Wikipedia geeft bijvoorbeeld de volgende definitie: "Distillation is a method of separating mixtures based on differences in their volatilities in a boiling liquid mixture." (http://en.wikipedia.org/wiki/Distillation)

Waarom is echt "elk woord belangrijk"?

Berichten: 12

Re: definitie destillatie

Laat me volgende vraag stellen om te illustreren dat elk woord van belang is.

Als er in de definitie zou staan: scheiding van een mengsel.

Kan je dan een zoutoplossing ook destilleren? (het afdestileren van de waterfase? NaCl/H2O))

Of stel dat je CuSO4.5H2O hebt. En je verwarmt het zout, maar condenseert het kristalwater en vangt het op. Heb je dan ook een destillatie gedaan? Destillatie van een vast product?

Ik ben geneigd om te zeggen: het is een destillatie want je scheidt twee stoffen op basis van hun kookpunt. (zowel voor NaCl als voor het koper)

Als er in de definitie staat: scheiding van vloeistoffen. Dan vervallen vorige vragen natuurlijk.

(en ik denk er nu aan: de term vaste stof destillatie bestaat toch ook.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: definitie destillatie

Volgens de definitie die Jooken gaf:

Distillation is a method of separating mixtures based on differences in their volatilities in a boiling liquid mixture

is voor de zoutoplossing wel sprake van destilleren maar bij het verwarmen van CuSO4.5H2O niet. Deze laatste is geen liquid mixture.

Berichten: 677

Re: definitie destillatie

Destillatie van vaste stoffen wordt "droge destillatie" genoemd. Hierbij ontstaan er vaak ontbindingsproducten.

Bijvoorbeeld, de droge destillatie van hout geeft methanol ("geest van hout") als (één van de) product(en). De droge destillatie van CuSO4.5H2O geeft water. Dit is eigenlijk een grensgeval, je kan erover discussiëren of dit een ontbindingsreactie is of niet.

Berichten: 723

Re: definitie destillatie

is voor de zoutoplossing wel sprake van destilleren
Dit kan je geen destillatie noemen lijkt mij, dat is indampen (of uitdampen zoals je wil) me dunkt.

Reageer