[scheikunde] Reactiekinetiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Reactiekinetiek

Hallo,

Kan iemand mij voor m'n profielwerkstuk een paar reacties noemen die:

- A --> B (+ C)

- 2A --> B (+ C)

- A + B --> C

Ook moet ik op bepaalde tijdstippen de concentratie kunnen meten: dmv.

Of

-Fotospectrometrie

Of

-Reactie stil leggen en titreren.

Of

- Een andere manier die makkelijk op de middelbare school is uit te voeren.

Alvast bedankt!

Extra informatie: Ja, we hebben een spectrofotometer op school

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Even precieser: je wilt denk ik allemaal reacties die langzaam verlopen in waterige oplossing?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Even precieser: je wilt denk ik allemaal reacties die langzaam verlopen in waterige oplossing?
Ja,

Een eerste orde reactie en een tweede orde reactie.

Niet al te ingewikkeld met reactiemechanismen enzo.

Het idee is eigenlijk dat ik een paar reacties zoek met die criteria zoals in de beginpost en dat ik makkelijk op bepaalde tijdstippen de concentratie kan meten.

Maar ze moeten niet al te langzaam verlopen. Het liefst rond de 15 minuten ofzo.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Een mooi voorbeeld van de reactie A -> B + C is de hydrolyse van acetyl salicylzuur (aspirine) in basisch waterig midden.

Je kan deze reactie spectrofotometrisch volgen, en als je om de x minuten een spectrum registreert, dan zie je een mooi isosbestisch punt.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Reactiekinetiek

Jooken schreef: Een mooi voorbeeld van de reactie A -> B + C is de hydrolyse van acetyl salicylzuur (aspirine) in basisch waterig midden.

Je kan deze reactie spectrofotometrisch volgen, en als je om de x minuten een spectrum registreert, dan zie je een mooi isosbestisch punt.
Dat is wel een goed idee.

En door een ijzer(III)chloride oplossing erbij kleurt de salicylzuur blauw en op die manier kun je het volgen?

Wat is trouwens een isobestisch punt?

Reageer