Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Hallo iedereen

Ik zit in het 6dejaar biotechniek en ik moet dus dit jaar een gip maken.

Mijn gip gaat over additieven in kuikenmeel met als onder-onderwerp antimicrobiële voederbespaarders. Nu voor het praktische gedeelte doe ik een praktijkproef waarin ik voeders vergelijk én ik zou graag het nitraat en fosfaatgehalte bepalen van de mest van elke proefopstelling. Nu ben ik opzoek naar een proef om dit te bepalen. Ik heb rondgezocht op het net maar ik kan enkel iets vinden over het bepalen van nitraat en fosfaat in bodem of water. Kunnen jullie mij verderhelpen?

alvast bedankt voor de hulp

Bjorn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Ik denk dat collega Marjanne daar wel wat vanaf weet, maar ik neem aan dat er NEN-normen zijn voor nitraat en fosfaat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 129

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

kijk eens bij emis.vito, daar staan ook analyses op compost.

En je kan mest ook als voedingsmiddel behandelen en zo op zoek gaan.

Nitraat zou ik via Kjeldahl doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Ik denk dat collega Marjanne daar wel wat vanaf weet, maar ik neem aan dat er NEN-normen zijn voor nitraat en fosfaat?
Er zijn diverse NEN-normen voor nitraat en fosfaat.

De vraag is dan altijd wat voor middelen de school heeft. NEN-normen en ook de compendia van VITO passen veelal de meest moderne technieken toe.

Een alternatief is om teststrookjes te gebruiken. Die zijn iets minder nauwkeurig, maar geven wel een goede indicatie.

En dan zijn er nog de testkitjes die worden gebruikt voor aquarium- of vijverwater. Verkrijgbaar bij elke aquariumzaak of groot tuincentrum.

Dus, biobjorn, wat voor apparatuur heb je tot je beschikking op school?

Berichten: 3

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Wij hebben op school een vrij nieuw labo maar ik vraag me af wat ik dan juist nodig heb in het labo om deze proeven te doen?

mvg Biobjorn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Een UV-spectrometer of een ionenchromatograaf.

En chemicaliën natuurlijk.

Berichten: 3

Re: Bepalen van Fosfaatgehalte en Nitraatgehalte van..

Ik vrees dat ik deze niet tot mijn beschikking heb...

mvg Biobjorn

Reageer