Springen naar inhoud

Lanceersysteem watterraket

• Log in om te kunnen reageren

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 19:51

Ik ben bezig met het ontwerpen van een lanceersysteem voor mijn watterraket, hieraan heb ik twee eisen, hij moet op afstandbestuurbaar zijn het liefst met electriciteit en de tweede dat de raket pas wegschiet als ik dat wil...nu heb ik dit ontworpen:
http://www.da3.nl/lanceersysteem.jpg

Nu heb ik alleen een probleem...aan de linkerkant zie je een grijze klem...deze zie je ook aan de rechterkant....deze twee moeten de raket tegenhouden van het opstijgen...maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat deze de raket vast houden en dat ik met een afstandsbediening kan bepalen waneer hij opstijgt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2005 - 20:16

a: vraag eens aan een moderator om dit te verplaatsen naaer alledaagse wetenschap en overig technisch, dit past echt niet op dit zweverige forum volgens mij :P
b: schitterende bouwtekening :roll: , ik zie helaas alleen de bovenste helft, en de klem rechts zie ik niet. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 20:24

Ik heb de klem rechts expres weggelaten om het een beetje overzichtig te maken. En het onderste deel heb ikook expres weggelaten omdat ik daar ben uitgegaan van een systeem met pneumatische pomp alleen dat werd een beetje ingewikkeld en tegen de verwarring heb ik het weggelaten.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2005 - 21:51

Het is duidelijk dat de energie om de klem weg te duwen niet van de fles moet komen. Door de druk van het water op de prop duwt de fles nogal hard tegen de klem, dus als je een elektromagneet wil gebruiken om je klem weg te trekken zou dat best eens een forse magneet kunnen moeten zijn.

Het lijkt me handiger een stevige veer tussen je klemmen te plaatsen, en een lichte "trekker" die veer te laten "bevrijden". Die lichte trekker kun je dan waarschijnlijk wel met een acceptabele magneet bedienen.

En nog es iets, wat moet er nu eigenlijk op afstand bestuurbaar zijn, je lanceerinrichting of je raket?? En in welke zin bestuurbaar?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 21:53

Het lanceersysteem...gewoon wanneer de raket lanceert...anders word je zo nat :roll:
Maarre hoe bedoeld je dat nou precies met een veer en met een magneet....kan je dat even wat gedetaileerder uitleggen?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 december 2005 - 22:04

Ik beschouw je klemmen eigenlijk als de klauwen van een soort tang die aan weerszijden je flessenhals tegenhoudt. OM de fles te kunnen lanceren, moeten de klauwen van die tang uiteengeduwd worden. Omdat de waterdruk in je fles tegen die klauwen duwt, lijkt me dat openduwen van die tang nogal wat kracht te kunnen kosten, die je bovendien niet van je fles wil eisen, want die energie wil je bewaren voor je vlucht. Zet dus tussen de "handvatten" van je tang een stevige veer. Duw de tang dicht, sluit een trekkersysteem. Gebruik dan een elektromagneet om je trekker open te trekken, waardoor je veer ontspant, de klauwen wijken en je raket weg kan vliegen.

Ik kan helaa :roll: s niet van die mooie tekeningen maken als jij

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 december 2005 - 22:44

Wat denk je van zoiets?
Geplaatste afbeelding

De onderste twee (overlappende) cirkels zijn tandwielen, waardoor je beide 'armen' gelijktijdig van de kraag van de fles af kan halen. Daarmee vookom je onblans denk ik (als 1 van de twee 'armen' langer op de kraag zou blijven dan de ander, zou de fles 'scheef' kunnen vertrekken?)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

chrisk

chrisk

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 13:33

Er mooi systeem....maarre jan zou je die van jou nog heel even kunnen uitleggen...ik vind die van jou erg mooi omdat deze met een elektromagneet is gedaan....die van mrtn vind ik ook erg mooi maar weet jij misschien waarmee ik de tandwielen kan aandrijven?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 december 2005 - 17:30

Geplaatste afbeelding
principeschets:
zwarte cirkel is rand aan flessenhals
De klauwen van de tang liggen op die rand
aan de andere kant zit een veer tussen de klauwen. De as van de klauwen van de tang (waar de klauwen kruisen) zit bevestigd op je lanceerinrichting, die blijft dus te allen tijde op zijn plaats.
De dikke rode u is het trekkersysteem, een stukje u-balk waarin de klauwen met samengedrukte veer bijeengehouden worden.
Het dunne rode blokje eronder is een magneet, waaromheen je magneetspoel geschoven kan worden.
Stroom door de spoel, trekkersysteem wordt volgens pijl weggetrokken, veer duwt tangklauwen uiteen, flessenhals komt vrij, fles schiet weg. :roll:

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 december 2005 - 19:55

die van mrtn vind ik ook erg mooi maar weet jij misschien waarmee ik de tandwielen kan aandrijven?

Ik denk dat je hem kan aandrijven met een elektromotor. Des noods blokkeer je de bloel met een pinnetje en druk je ze samen met een drukveer. Pin eruit, armen uit elkaar. Zo lijkt het al meer op die van Jan.
Dat is lang geen gek idee van Jan.. mooi simpel.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 december 2005 - 20:11

Mrtn's laatste post doet me twijfelen aan mijn eigen ontwerp. Een niet nauwkeurig afstelling van mijn trekker kan ertoe leiden dat een van de twee klauwen eerst wegschiet, waarna de andere op zijn plaats blijft hangen. No launch...

Op Mrtn's tandwielen kun je een simpel trekkersysteem maken, gewoon een tandje dat in een van de tandwielen grijpt. En dan mijn veer, want dat lijkt me veel simpeler en onderhoudsarmer dan een elektromotor. Dat motortje moet trouwens best nogal wat koppel hebben denk ik.

Samen komen we er wel uit. Toch ben ik niet blij met die tandwielen. Is er niet een simpeler methode om te garanderen dat beide klauwen altijd tegelijk wegschieten? :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures