vragen over elektrolyse ijzer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

vragen over elektrolyse ijzer

Dit staat op wikipedia:

"Iron (III) oxide is a product of the oxidation of iron. It can be prepared in the laboratory by electrolyzing a solution of sodium bicarbonate, an inert electrolyte, with an iron anode"

Mijn 2 vragen zijn:

1. Kan ik ook natrumcarbonaat(soda) ipv natriumbicarbonaat (dubbelkoolzure soda, Natriumwaterstofcarbonaat) gebruiken?

2. Welke metalen kan ik gebruiken als kathode? (Ik heb namelijk op dit moment ijzer en koper tot mijn beschikking)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vragen over elektrolyse ijzer

1. Gewone soda is sterk alkalisch dus je krijgt heel veel OH- die aan de anode wordt omgezet in zuurstof. Ik zou het gewoon proberen.

2. Een inerte kathode lijkt me beter, bijvoorbeeld een koolstofstaafje uit een batterij. Ik verwacht geen problemen met een koperkathode. Een ijzerkathode zou waterstof kunnen opnemen..... theoretisch.

Berichten: 1.379

Re: vragen over elektrolyse ijzer

Van het afscheiden van ijzer op een kathode komt weinig terecht. Zoals Ecchtepino al schrijft: Je loopt vast op het waterstofprobleem. Het wordt niet-hechtend, maar hard en bros ijzer. Mogelijk ook poedervormig.

Het afscheiden van een ijzerlegering, bijv. Ni/Fe lukt wel. Maar alleen bij een laag percentage ijzer. Daar is vroeger veel aan gewerkt. Met als doel "zacht"

magnetisch materiaal te maken. Zacht betekent niet mechanisch zacht maar met een geringe coercitie.

In de electroliet moet het ijzer als Fe(II) aanwezig zijn. Met Fe(III) gaat het helemaal fout. De electroliet moet dus zuurstofarm zijn. Dat doe je met ijzerdeeltjes in de oplossing.

Met een sterk alkalische natriumferraatoplossing kun je wel ijzer afscheiden. Maar dat is waterstofhoudend en pyrofoor.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vragen over elektrolyse ijzer

hzeil, ik denk niet dat de vraagsteller geinteresseerd is in het verkrijgen van ijzer, het ging juist om de reactie om ijzer(iii)oxide te maken.

Ik denk dat de kathode er in dat geval niet veel toe doet. Voor het elektrolyt: waarom zou je soda nemen? Natriumbicarbonaat is makkelijk te krijgen bij de supermarkt (bakpoeder) of drogist (maagzout?).

Berichten: 1.379

Re: vragen over elektrolyse ijzer

rwwh heeft gelijk. Ik heb een vraag van extreme fun beantwoord die hij niet gesteld heeft.

Ik heb mij ook laten misleiden door een fout in het citaat uit Wikipedia.

Het Fe(III) oxyde kan niet gemaakt worden door het anodisch oxyderen van een ijzeranode. Dat komt door het electronen geleidingsvermogen van het heel dunne oxydelaagje dat eerst gevormd wordt. Er komt daarna anodische zuurstofvorming zonder verdere aangroei van het oxyde. Ik kan geen electrolietoplossing bedenken waarin een ijzeroxyde wel anodisch gevormd wordt, in grote hoeveelheid. De electrolyse levert dus uitsluitend zuurstof en waterstof op. Zowel in een sodaoplossing als in bijv. een NaOH oplossing.

Er zijn metalen waarop wel een oxydelaag via anodiseren gevormd kan worden. Het bekendste is alumininium. Verder op metalen als titanium en bijv. zirkonium. Maar na enige aangroei komt er bij deze metalen toch ook een electrische doorslag door het oxyde en groeit het oxyde niet verder aan.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: vragen over elektrolyse ijzer

Deze laatste vijf posts horen bij de rubriek Anorganische Chemie en niet bij Organische Chemie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: vragen over elektrolyse ijzer

Je hebt gelijk hzeil. Waarvan akte. [-X

Berichten: 26

Re: vragen over elektrolyse ijzer

Waarom zijn er zoveel youtube filmpjes van mensen die met hulp van een spijker, adapter en natriumbicarbonaat toch rode ijzerozide weten te maken?

Voorbeelden:

http://www.youtube.com/watch?v=qLoAIXoPJF0&feature=related

Berichten: 1.379

Re: vragen over elektrolyse ijzer

In het youtube filmpje wordt gebruik gemaakt van een geconcentreerde zoutoplossing (NaCl) waarin geen oxydelaag op het ijzer gevormd kan worden.Er komt dan waterstof aan de kathode en niet-hechtend colloidaal Fe(III) oxide, verspreid in de oplossing.

Het is dan niet zo eenvoudig om via filtratie het keukenzout en het ijzeroxyde van elkaar te scheiden via filtratie.

Ik betwijfel echter of dit in een chloride-vrije sodaoplossing ook zo werkt, Je krijgt dan veel afsluitend ijzeroxyde op de ijzeranode. Er ontstaat zuurstof en de spijker wordt maar heel langzaam wat dunner.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer