Alternatief voor benzoylperoxide?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Alternatief voor benzoylperoxide?

Hallo,

Ik ben van plan om op school polymethylmetacrylaat te synthetiseren en ik had gevonden dat men als katalysator benzoylperoxide kan gebruiken.

Helaas is deze stof niet op school beschikbaar. Wat voor een katalysator kan ik als alternatief gebruiken?

Berichten: 654

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

Daar wordt volgens mij ook ammoniumpersulfaat voor gebruikt. Je hebt in ieder geval een radicaalinitiator nodig, zoals benzoylperoxide is.

Berichten: 3.145

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

Adipoylperoxide of sebacoylperoxide zou ook kunnen werken. Misschien dat 1 van die stoffen aanwezig is?

Berichten: 1.816

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

Benzoylperoxide kun je gewoon kopen in een tube bij bijv. Poly-Service. Kijk maar op hun side bij polyester. ( verharder - BP pasta)
LiA

Berichten: 677

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

Methyl methacrylaat kan je ook anionisch polymeriseren met een Grignard reagens als initiator. Dit kan je makkelijk maken -- zie handleidingen organisch laboratorium.

Berichten: 180

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

wil je het polymeer homogeen, heterogeen of in emulsie maken?

het gros van de organische peroxides willen wel werken (al dan niet gebruik makend van een redox koppel)

Berichten: 24

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

je kunt azo initiatoren gebruiken als Azoisobutyronitril (AIBN). Alle peroxide zijn initiatoren geen katalysatoren. hoe je de reactie uitgaat voeren zal bepalend zijn voor welke initiator je gebruikt. Voor oplosmiddel houdende systemen voldoet AIBN goed

Berichten: 723

Re: Alternatief voor benzoylperoxide?

AIBN zal idd een goed alternatief zijn. Benzoylperoxide kan je normaal wel gewoon kopen bij de drogist/apotheker lijkt mij.

Reageer