Methode van Hantzsch

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Methode van Hantzsch

Hoi allemaal,

Ik ben 17 en ben een laatstejaars leerling in techniek wetenschappen aan de middelbare school Sint-Maria in Neerpelt. Ik moet een GIP (Geïntegreerde proef) maken als eindwerk. Mijn GIP is gelinkt aan mijn stage die ik in februari moet doen en deze zal vooral gaan over spectrofotometrie.

Daarom ook dat ik dit onderwerk gebruik voor mijn GIP.

Nu mijn vraag, op mijn stage moet ik Formaldehyde uit Trespa halen en dit oplossen d.m.v ''De methode van Hantzsch''.

Over deze techniek vind ik niet echt veel op het internet, en als ik iets vind is het meestal engels of een andere taal, wat dus niet echt handig is om te begrijpen.

Ik moet deze oplossing hebben om daarna d.m.v de spectrofotometrie meter de concentratie te berekenen van een gekende oplossing, en zo de c van de onbekende oplossing te berekenen.

Ik weet al dat d.m.v de Hatzsch methode formaldehyde in een waterige oplossing reageert met acetylaceton en ammonium en dan diacetyldihydrolutidine vormt.

Dit kan ik genoeg vinden, maar hoe kun je formaldehyde oplossen in water?

Ik heb een ''redelijke'' kennis van chemie, dus er mogen wel wat moeilijke woorden gebruikt worden.

Bedankt als je reageert, het zal me zeker helpen!

Vriendelijke groeten Michael

Re: Methode van Hantzsch

Niet mijn vakgebied maar ik denk dat het verzamelen van een representatief staal de grootste uitdaging is maar kijk eens op het volgende topic. http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=14032

Berichten: 17

Re: Methode van Hantzsch

hmm.. t'is niet echt wat ik nodig had, maar toch zeker bedankt!

Ik heb eigenlijk nodig hoe je formaldehyde kunt oplossen in water en daarna laat reageren met die andere stoffen (boven vernmeld)

Toch zeker bedankt, hopelijk kan iemand toch antwoorden die in dit vakgebied zit.

Berichten: 180

Re: Methode van Hantzsch

formaldehyde is gewoon wateroplosbaar.

het lijkt mij het makkelijkst om een soxlet opstelling te gebruiken en daar de formalde hdye uit je monster te verkrijgen.

hoe precies weet ik niet.

ik zou zeggen zaagsel maken en dat dan in de soxlet, alleen met het maken van het zaagsel word je zaagsel wel warm en zou een gedeelte van je formaldehyde kunnen verdampen.

Berichten: 677

Re: Methode van Hantzsch

als ik iets vind is het meestal engels
Ik vrees dat je daarmee gaat moeten leren leven. Ongeveer 80 % van wat wereldwijd gepubliceerd wordt over chemie is in het Engels. De talen die daarna komen zijn (in volgorde) Chinees, Japans, Russisch, Duits en Koreaans. (Nederlands zit dan in de categorie "overige").

Zoals hierboven al opgemerkt is formaldehyde (of methanal) een gas dat goed wateroplosbaar is. De colorimetrische bepaling kan gebeuren op het waterige extract.

Een goede referentie is:

Determination of formaldehyde in toys

Hierin vind je o.a. ook hoe je een formaldehydeoplossing moet standaardiseren.

Volgens mij staat hierin alles wat je nodig hebt om je proeven te doen.

Succes!

Berichten: 17

Re: Methode van Hantzsch

@kippenborst

Bedankt voor je antwoord

@Jooken

Hiermee zal ik zeker iets kunnen. Ik dacht dat het eigenlijk moeilijker ging zijn om formaldehyde op te lossen in water omdat mijn leraar zei dat zij het een beetje raar vond.

Van het engels, ja mijn engels is wel goed maar met veel wetenschappelijke termen wordt het al snel wat moeilijker om te lezen. Maar zoals je zei, ik zal ermee moeten leven.

Zeker bedankt voor je antwoord!

Berichten: 17

Re: Methode van Hantzsch

Ben ik weer... sorry als dubbel poste niet mag, maar het gaat om ongeveer om het zelfde onderwerp.

Ben vandaag samen gekomen met mijn mentor, die me begeleid met mijn GIP.

Het is mijn wiskunde leraar en weet dus niet echt veel van chemie.

Nu was mijn vraag>

Ik weet nu dat formaldehyde makkelijk oplosbaar is in een wateroplossing. Nu vond ik ook op wikipedia (Wiki) dat als je een overmaat formaldehyde oplost het zal reageren naar mierenzuur.

Hoe is dit mogelijk, heb je dan geen oxidator nodig, of is water hier dan een oxidator? Als dit zo is, een woordje uitleg zou handig zijn.

Dankje!

Edit: sorry had foutje geschreven.. katalysator in de plaats van oxidator ;p

Berichten: 677

Re: Methode van Hantzsch

Zoals alle aldehyden zal dat oxideren onder invloed van luchtzuurstof.

Berichten: 17

Re: Methode van Hantzsch

Zoals alle aldehyden zal dat oxideren onder invloed van luchtzuurstof.
Bedankt voor je reactie Jooken.

Ik denk dat ik nu genoeg weet over formaldehyde voor mijn GIP

Bedankt.

Reageer