[scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

lieve mensen,

Zou iemand mij misschien in duidelijke taal uit willen leggen wat de regels zijn, wat betreft wegstrepen van eenheden in verhoudingen en reactie vergelijkingen?

Er wordt bij mij gewoon hier en daar wat weggestreept, zonder een enkele uitleg.

Ik zou graag begrip willen hebben voor wat ik moet doen.(conversiemethode)

Ik zou het waarderen als iemand mij dan meteen een voorbeeld zou kunnen geven met behulp van het onderstaande rekenmodel. Dit omdat mij nog niet helemaal duidelijk is hoe ik de verhoudingen nu juist noteer.

Mass Mole Mass Conversion activity:

aA + bB -> cC + dD

GRAMS OF A → (moleculaire massa conversie) → MOLES OF A

MOLES OF A → (verhouding A tot B) → MOLES OF B

MOLES OF B → (moleculaire massa conversie) → GRAM OF B

(ik doe momenteel HBO Biologie en Medisch laboratoriumtechniek, en ben 5 jaar uit het wiskunde/scheikunde geweest.. En ben momenteel flink bezig om alles even duidelijk voor mezelf te krijgen van begin tot eind. Echter stuit ik hier en daar op ietwat onduidelijkheid.)

B.V.D.

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

Stel nou dat 1 mol A 100 gram weegt.

Je gebruikt dus a mol A * 100 g/mol = a*100 gram A. De eenheid mol streep je weg omdat deze in teller en noemer voorkomt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 374

Re: [scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

Het is gewoon wiskunde:

De eenheid van A*B, [A*B], is gelijk aan de eenheid van A, [A], keer de eenheid van B, .

In het kort: [A*B]=[A]*.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

Nikos schreef: Het is gewoon wiskunde:

De eenheid van A*B, [A*B], is gelijk aan de eenheid van A, [A], keer de eenheid van B, .

In het kort: [A*B]=[A]*.


Je moet niet denken dat dit gelijk voor iedereen "gewoon" is. Dat jij het meteen ziet zegt niet dat andere dit inzicht hebben.

Ik b.v. kan helemaal niets met die vergelijkingen die jij opschrijft maar zoals Beryllium het uitlegt is het voor meer mensen begrijpelijker lijkt me....

Berichten: 365

Re: [scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken...5563/index.html

mischien nuttig om aan te schaffen. Hier staat namelijk ook een duidelijk hoofdstuk chemisch rekenen in. Eigenlijk vind ik dat iedereen die in een lab werkt dit boekje hoort te hebben als naslagwerk en geheugenopfrisser.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: [scheikunde] Wegstrepen eenheden in reactievergelijkingen

Totaal offtopic, maar Ronald Udo is afgelopen zomervakantie overleden. Voor een hele hoop Scheikunde(-laboratorium)studenten een groot verlies. Weet niet of de productie van zijn boeken die hij in den beginne met dhr Leene schreef heeft overgedragen.

Een aardige man, goede docent en duidelijke schrijver is heen gegaan.

Wdeb

PS aan een Mod: Weet niet of hier al een topic over was of dat het erg ongepast is, maar moet het even kwijt.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer