[scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Hee,

Wij kregen op school als bonusvraag de volgende opdracht.

Je voegt zoutzuur toe aan een natriumthiosulfaat-oplossing. Hierbij ontstaat zwavel en water volgens: 2H(+) +S2O3(2-) --> S + H2O +SO2. Deze redox-totaalvergelijking bestaat uit 2 halfvergelijkingen, die opgeteld bovenstaande reactievergelijking oplevert. Welke 2 halfvergelijkingen zijn dat?

Ik kon zelf maar 1 halfvergelijking op stellen. Thiosulfaat kan echter wel als zowel Reductor als Oxidator functioneren dus dat zal hier ook het geval zijn maar hoe de halfvergelijkingen dan luiden kan ik niet bedenken :S

Als iemand mij de 2 halfvergelijkingen zou kunnen uitleggen zou ik dat zeer op prijs stellen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Heej,

geef dan even aan welke half reactie je hebt op die manier kunnen mensen ook gelijk kijken of je die goed hebt gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

één halfvergelijking is altijd de reductie, en de andere de oxidatie. Met andere woorden: wat wordt hier gereduceerd, en wat geoxideerd?

Daar het toch een bonusvraag is, mag je daar eens best diep over nadenken ;)
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Typhoner schreef: één halfvergelijking is altijd de reductie, en de andere de oxidatie. Met andere woorden: wat wordt hier gereduceerd, en wat geoxideerd?

Daar het toch een bonusvraag is, mag je daar eens best diep over nadenken ;)
Ja, dat de 1 REDuctor en de ander OXidator is weet ik ook wel :p Het punt is dat ik al diep nagedacht heb en er echt niet uitkom. Die ene halfvergelijking die ik wel had was toch fout. Wellicht als iemand de 2 halfvergelijkingen wél kan geven kan ik het begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Bereken eens het oxidatiegetal van elk element voor en na de pijl.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Bereken eens het oxidatiegetal van elk element voor en na de pijl.
Uhm. Oxidatiegetal hebben we nog niet gehad. We zijn pas net met Redox begonnen. Wat houdt dat precies in?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl013/uitleg-oxgetal.html

Op google staan nog meer hits, dit was de eerste :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Oxidatiegetallen van thiosulfaat zijn nogal tricky.

1 tip: thiosulfaat zal zowel oxideren als reduceren. Dus thiosulfaat zal reduceren tot "iets" en oxideren tot "iets anders".

Balanceren doe je zo:

1) Halfreacties kiezen

2) Massabalans (v.b.: I3- -> 3 I -)

3) Zuurstofbalans: aanvullen met H2O

4) Waterstofbalans: aanvullen met H+

5) Ladningsbalans: aanvullen met elektronen -> hier zie je wat de oxidatie/reductie is

6) Als er H+ rechts staat: links evenveel OH- toevoegen en rechts H+ vervangen door water -> basisch i.p.v zuur milieu

Als er elektronen vrijkomen (rechts van de pijl) is het een oxidatie

anders een reductie
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Halfvergelijking Zoutzuur+Natriumthiosulfaat-opl.

Die reactie van thiosulfaat met zuur zou ik niet echt een redox-reactie noemen. Het is decompositie van thiozwavelzuur.

Maar als je wilt dan zou je het als redoxreactie kunnen beschouwen. In het thiosulfaat ion zijn de beide zwavelatomen niet gelijkwaardig, het ion kan beschouwd worden als een sulfaat ion, waarvan 1 zuurstofatoom is vervangen door een zwavelatoom.

In sulfaat heeft zwavel de oxidatietoestand +6, en zuurstof heeft oxidatiegetal -2. In thiosulfaat heeft het zwavelatoom dat zuurstof vervangt ook oxidatietoestand -2.

Dus, je hebt twee zwavelatomen in thiosulfaat, de ene met oxidatie toestand +6 en de andere met oxidatietoestand -2. Na ontleding heb je zwaveldioxide met zwavel in oxidatietoestand +4 en je hebt elementair zwavel met oxidatietoestand 0. Van deze ontledingsreactie kun je mijns inziens niet echt een zinvolle half-reactie opschrijven.

Reageer