Biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Biodiesel

Ik ben biodiesel aan het maken, zit nu al een paar dagen in de was-fase. De biodiesel komt goed (denk ik) en ik denk om hem zaterdag te drogen. Ik heb glycerine kunnen afscheiden, de zeep en het vuil eruitgehaald enzovoorts. Maar hoe kan ik nu eigenlijk zeker zijn dat ik biodiesel heb en geen frituutolie (die nog niet is weggereageerd? Want frituutolie brand ook (naar mijn weten) de viscositeit is wel veel lager dan die van olie, dat kan je met het blote oog waarnemen, maar weet iemand hoe je zeker kunt zijn zonder titratie of een chemisch labo? Ik heb hier ook niet zomaar even alle mogelijke indicatoren liggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Biodiesel

Je kan kijken of de dichtheid van je biodiesel goed is. Als ik het goed heb zou de dichtheid van biodiesel moeten verschillen van frituurvet.

Berichten: 23

Re: Biodiesel

En hoe doe ik dit? gewoon een gekende hoeveelheid stof nemen en deze afwegen? Mijn "biodiesel" ruikt eig nog steeds niet naar diesel, eerder nog naar methoxyde. Nochtans krijg ik geen neerslag meer bij het wassen. Kan dit kwaad bij de toepassing van biodiesel dat hij eventueel nog methoxide zou bevatten? Ik kan misschien opnieuw eens laten reageren met een overmaat aan NaOH. Natuurlijk zal er zich dan wel zeep vormen, maar ik denk dat ik die wel weer weg krijg gewassen. Is dit een goed idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Biodiesel

Dichtheid is in principe massa : volume waarbij je dus het beste een maatbeker kan nemen waarin je b.v. 50 ml van een bepaalde stof neemt. Zorg wel dat je eerst het gewicht van de lege maatbeker weet!

Nu weeg je de maatbeker met je diesel erin, trekt het ledig gewicht eraf en dan deel je dit door je volume.

Let wel op dat je rekening houdt met de eenheid van de dichtheid (g/ml).

Over je andere idee kan ik helaas niet oordelen aangezien ik daar zelf niet bekend mee ben maar ik zou zeggen zoek even op het forum daar staan meer topics over biodiesel.

Berichten: 39

Re: Biodiesel

Maar zou je biodiesel niet zowiezo wat ruiken naar methoxyde, want je maakt uiteindelijk methyl-esters.

Berichten: 23

Re: Biodiesel

akkoord, maar ik maak me alleen maar zorgen dat hij in de verste verte niet naar diesel riekt. Over die dichtheid: de dichtheid van diesel verschilt nogal wat denk ik, want diesek is een mengsel van allerlei aardoliedestilaten. Tenzij natuurlijk de dichtheden veel uit elkaar liggen. waar zou ik ergens kunnen vinden welke diuchtheid ik (ongeveer) zou moeten uitkomen?

Berichten: 65

Re: Biodiesel

@Linuxgirly

Ik zie in je beschrijving nergens staan dat je je overmaat MeOH gerecupereerd hebt en alsook niet dat je je overmaat NaOH geneutraliseerd hebt. Uiteraard dat je biodiesel dan nog naar methoxide ruikt. Na dit zal je biodiesel uiteraard ook niet naar diesel ruiken. de dichtheid van koolzaad-biodiesel ligt tussen de 860 en 900 kg/m³ (bij 15°C)

Je biodiesel nog eens nabehandelen met NaOH is inderdaad geen goed idee. Je krijgt inderdaad meer zeep en je krijgt die er inderdaad uitgewassen maar het was toch de bedoeling om biodiesel te maken en geen zeep?

Als je echt goede biodiesel wil maken, doe dan even de moeite om enkele eenvoudige titrimetrische analyses uit te voeren. Die aloude technieken zouden allang de wereld uit zijn moesten er voor iedere test een eenvoudigere test zijn. En maak je vooral zorgen om de CFPP indien je deze aan 100% in je auto wil gieten komende winter

k geef je de lijst mee:

CARACTERISTICS UNITS VALUES METHODS

Ester content % min. 96.5 EN 14103

Density at 15°C kg/m3 860 - 900 EN ISO 12185

Viscosity at 40°C mm2/s 3.5 - 5.0 EN ISO 3104

Flash point °C min. 120 pr EN ISO 3679

Sulfur content ppm max. 10 prEN ISO 20884

Carbon residue % max. 0.30 EN ISO 10370

Cetane number min. 51 EN ISO 5165

Sulfated ash content % max. 0.02 ISO 3987

Water content ppm max. 300 EN ISO 12937

Total contamination ppm max. 24 EN 12662

Copper strip corrosion class 1 EN ISO 2160

Oxidation stability 110°C hours min. 6 EN 14112

Acid value max 0.5 EN 14104

Iodine value g I2/100g max 120 EN 14111

Linolenic acid methyl ester % max. 12 EN 14103

Polyunsaturated methyl ester % max. 1

Methanol content % max. 0.20 EN 14110

Monoglyceride content % max. 0.80 EN 14105

Diglyceride content % max. 0.20 EN 14105

Triglyceride content % max. 0.20 EN 14105

Free glycerol % max 0.02 EN 14105

Total glycerol % max 0.25 EN 14105

Na + K ppm max. 5 EN 14108

Ca + Mg ppm max. 5 prEN 14538

Phosphorous content ppm max. 10 EN 14107

CFPP °C max. -12 EN 116

Berichten: 23

Re: Biodiesel

Wow. om op de titraties terug te komen: mijn volgende batch ga ik idd eerst een paar tests uitvoeren om exact te weten hoeveel NaOH je moet toevoegen. Helaas vind ik daaromtrend nergens info. De ene site vereenvoudigd de formule en komt met onzin af zoals: "tel het aantal ml NaOH opl dat je getitreerd hebt op bij 3.5g en je hebt de hoeveelheid NaOH die nodig is".

Dus dan maar in de vakliteratuur gedoken. Na veel moeite een methode met formules gevonden voor de FFA gehalte te berekenen. Helaas vind ik geen uitweg om van dat gehalte naar aantal NaOH nodig te gaan =(.

Om terug te komen op het recuperen van MeOH en het neutraliseren van NaOH. Hoe doe je dit??? Ik had van dit eerste iets gehoord, maar na een gesprek met een laborant dacht ik dat je die niet KON recuperen. Want de laborant zei dat niet alle Me met NaOH reageert tot methoxide. En dat wel alle Me wordt gebruikt in de reactie (normaal gezien). Kan je me een site geven waar staat hoe ik neutraliseer en recupereer? of kan je me het kort uitleggen? ^^

Berichten: 65

Re: Biodiesel

Kijk hier eens, dit is één van de meest complete sites die ik al tegengekomen ben (meteen naar MeOH-recuperatie):

http://www.make-biodiesel.org/index.php?op...d=58&Itemid=130

Eigenlijk is de MeOH-recuperatie niet meer dan een lichte destillatie.

NaOH-neutralisatie:

- Los een gekende hoeveelheid biodiesel op in geneutraliseerde EtOH (of MeOH)

- fenolfataleine

- Titreer met HCl

- zo weet je hoeveel zuur je moet toevoegen om je biodiesel te neutraliseren

- met de juist gekozen base en zuur tijdens je proces heb je achteraf ook nog een mooie meststof

Hetzelfde is eigenlijk om je FFA (ook zuur) te bepalen vooraf. Ofwel het zuurgetal, dat is hier al uitgebreid besproken, oa hier: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...58&hl=zuurgetal

Beter is nog om een 2-staps zuur/base proces uit te voeren, in je zure stap zet je je FFA ook om naar biodiesel (minder zeep en je keuze aan grondstof wordt groter/ruimer)

Die titratie wordt inderdaad op vele sites vereenvoudigd uitgelegd om iedereen toegang te geven tot het zelf maken van biodiesel.

Op bovenstaande site staat mooi uitgelegd hoe je eenvoudige kan beginnen en langzaam aan je processor uitbouwen.

Alle info over goede biodiesel maken is overvloedig aanwezig op het internet, je moet alleen even de moeite doen om zelf wat op te zoeken en te lezen ipv telkens het antwoord voor je neus gepresenteerd te willen hebben.

Berichten: 23

Re: Biodiesel

ik had ook al een vrij volledige site: http://journeytoforever.org/biodiesel_make.html

maar zeker bedankt voor de andere site, waarin de neutralistatie vermeld werd. Kheb alleen nog een paar vraagjes:

1) ze spreken op die site van u van"...+ml titration". Ik neem aan dat ze titreren met 0.1 mol NaOH? ik vind nergens op de site een aanwijzing=/

2) Ik heb net de dichtheid van men biodiesel berenkend, en kom 840 g/l uit, met fout +-2gram. Ik heb ook de dichtheid bepaald van de olie waarmee ik vertrokken was. deze geeft 800 g/l, met dezelfde fout. Wilt dit zeggen dat de proef zwaar mislukt is? ik neem aan dat de biodiesel niet zwaarder mag wegen dan de olie? en dat het overtollige gewicht nog zit in vuil dat erin zit? voor de duidelijkheid: ik heb de biodiesel gedecanteerd van een batch dat aan het wassen was. De derde wassing, biodiesel is perfect helder, en het waswater (vrijwel) ook. De biodiesel is dus nog wel niet deftig gedroogd. maar hij staat al 2 dagen te settelen, dus hij is vrij perfect gescheiden van de waterlaag. Is dit normaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Biodiesel

Maar hoeveel liter heb je nu al?

In een tank van een auto gaat al snel 50-70 liter...

Heb je al berekend wat je kosten zijn vergeleken met een litertje normale diesel?

Berichten: 23

Re: Biodiesel

Dit is gewoon een labo test, ben begonnen met één liter. De kostprijs maakt dus vrij weinig uit. Denk je dat het vrij rampzalig is als het gewicht meer is dan van de olie?

Reageer