Profielwerkstuk esters

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Profielwerkstuk esters

Hallo,

Ik ben een leerling uit 6 VWO,

Ik en een klasgenoot van mij doen ons profielwerkstuk over scheikunde,

Esters om specifiek te zijn.

Wij hadden het idee iets te doen met esters om dan een parfum te maken, of iets in die richting.

Helaas was dit niet uitdagend genoeg, zoals we al verwachten.

Maar nu zitten we met het volgende probleem; welk onderwerp moeten we nu doen?

Graag zouden we een onderwerp hebben waarin we de relatie tussen structuurformule en geur konden verwerken.

mvg

Geert

Berichten: 654

Re: Profielwerkstuk esters

Dat lijkt me prima te doen met esters. Maak een serie esters, van methylformaat tot octyloctanoaat (bij wijze van spreken, dat moet je zelf bedenken). Dan maak je geen parfum, maar kan je wel geuren noteren van de esters en er eventueel een verband tussen zoeken.

Berichten: 12

Re: Profielwerkstuk esters

Beste mensen,

ons onderwerp is intussen duidelijk,

wij gaan onderzoeken of er een verband is tussen de structuurformule en de geur van een ester, en wat dat verband dan is.

Om hierachter te komen willen we wat esters maken, maar bij het maken van esters kun je te maken krijgen met optische isomerie, het is dan noodzakelijk om dit linksdraaiende en rechtsdraaiende van elkaar te scheiden, of te kijken wat je nou eigenlijk hebt.

Onze begeleider heeft ons de tip gegeven maar eens op onderzoek uit te gaan naar NMR (Nuclear Magnetic Resonance) oftewel kernspinresonantie.

Dit hebben we gedaan, maar we zijn er niet helemaal uit wat, en hoe dit ons gaat helpen te onderzoeken of we een rechtsdraaiende of linksdraaiende variant hebben.

graag wat uitleg :)

mvg H2O2

Berichten: 654

Re: Profielwerkstuk esters

Om hierachter te komen willen we wat esters maken, maar bij het maken van esters kun je te maken krijgen met optische isomerie.
Hoezo? En in welk geval zou je zoiets kunnen tegenkomen?

Met NMR kan je lang niet alle optische isomerie vaststellen. In het geval van een enkel chiraal centrum zit er geen verschil in je links- of rechtsdraaiende moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Profielwerkstuk esters

Bij welke esters verwacht je dit te gaan tegenkomen?

Berichten: 12

Re: Profielwerkstuk esters

Wij zijn naar onze begeleider geweest met ons (potentiële) onderwerp, omdat we zelf nog niet zeker ervan waren dat er een verband was.

Onze begeleider heeft ons toen verteld dat er wel degelijk een verband is, maar omdat we die moeten gaan onderzoeken heeft ze natuurlijk niet verteld wat dat verband is.

Op de vraag 'bij welke esters verwacht je dit te gaan tegenkomen' heb ik dan ook geen antwoord, omdat ik niet weet waaraan een ester aan moet voldoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Profielwerkstuk esters

hier heb je een link naar een wiki over esters daar kan je lezen wat een ester precies is en misschien kan je zo de vraag beantwoorden.

Berichten: 12

Re: Profielwerkstuk esters

ja zover kan ik zelf ook nog wel komen, ik ga niet op een forum posten voordat ik de eerste link in google aan heb geklikt.

Toch bedankt ;)

Helaas is deze info wel erg algemeen, en met dit alleen kun je niet bepalen wat nou het verband is tussen structuurformule en geur.

Ik heb al een aantal wetenschappelijk artikelen gevonden mbt QSAR en Structure-Odor relationship, dit zou me op weg moeten helpen.

Helaas heb ik ook moeten constateren dat hierbij een verdieping in de biologie noodzakelijk is, de geur is namelijk ook afhankelijk van de 'Olfactory Receptors'.

Dat is dus waar wij ons nu mee bezig gaan houden.

Bedankt voor de hulp allemaal, mochten we nog ergens tegenaan lopen, dan laten we weer van ons horen :)

mvg H2O2

Reageer