Springen naar inhoud

[GEZOCHT] Stoffen voor endotherme reactie

• Log in om te kunnen reageren

Exonoice

Exonoice

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2010 - 15:10

Wratten worden doorgaans verwijderd door ze te bevriezen. Ik ben op de hoogte van de huidige methoden met (doorgaans) dimethyletherpropaan en de klinische toepassing van LN2. Nu zoek ik echter naar nieuwe methoden om wratten tegen te gaan.

Ik weet dat als je zout aanbrengt op de huid en daar stevig een ijsklontje op drukt, de temperatuur op het huidoppervlak tot -21 graden Celcius kan dalen. Dat is genoeg om de wrat te bevriezen indien je het zout daarop aanbrengt.

Hoewel dit voorbeeld niet specifiek een endotherme reactie is, zal het misschien wel mogelijk zijn. Zijn er andere methoden te bedenken om wratten effectief af te koelen tot een zo laag mogelijke temperatuur? Uiteraard zouden de stoffen individueel niet bijtend of zelfs toxisch moeten zijn..

Veranderd door Exonoice, 23 september 2010 - 15:11

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2010 - 15:44

droogijs in aceton krijgt een temeratuur van -78°C. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het wordt dus wel behoorlijk koud met relatief ongevaarlijke stoffen

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2010 - 22:26

droogijs in aceton krijgt een temeratuur van -78°C. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het wordt dus wel behoorlijk koud met relatief ongevaarlijke stoffen

Droogijs heeft een sublimatietemperatuur van -78°C. Daar heb je dus geen aceton voor nodig...

Exonoice

Exonoice

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 09:49

Droogijs heeft een sublimatietemperatuur van -78°C. Daar heb je dus geen aceton voor nodig...

Toch kom ik de toepassing van droogijs in aceton vaak tegen. Wat is daar de reden van?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 10:37

Koelend vermogen. Gewoon droogijs zelf koelt slecht omdat het weinig contactoppervlakte heeft en water condenseert tot een soort sneeuw. Wanneer het droogijs wordt gesuspendeerd in aceton wordt het aceton ook heel koud en heb je veel meer contactoppervlakte met je kolf. Zo krijg je een veel effectievere koeling.

Voor een paar verschillende koelmengsels:
http://en.wikipedia....ki/Cooling_bath

Exonoice

Exonoice

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 12:48

Koelend vermogen. Gewoon droogijs zelf koelt slecht omdat het weinig contactoppervlakte heeft en water condenseert tot een soort sneeuw. Wanneer het droogijs wordt gesuspendeerd in aceton wordt het aceton ook heel koud en heb je veel meer contactoppervlakte met je kolf. Zo krijg je een veel effectievere koeling.

Voor een paar verschillende koelmengsels:
http://en.wikipedia....ki/Cooling_bath

Bedankt voor de link. Zo kwam ik uit op deze link , waar de meestgebruikte koelmengsels worden opgenoemd.

Het probleem is vaak met deze mengsels dat ze niet in een consumentenproduct kunnen worden verpakt voor thuisgebruik om wratten te behandelen. Onder welke omstandigheden zou je een mengsel van droogijs en aceton (of bv diethyl ether) kunnen bewaren?

Wartner zelf werkt overigens met een busje onder druk met dimethyl ether en propaan.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 13:19

Dergelijke mengsels worden in het laboratorium in situ bereid. Bewaren zou onder druk een mogelijkheid zijn, maar dan is het mengsel van Wartner waarschijnlijk goedkoper c.q. beter (twee gassen, geen residu).

Exonoice

Exonoice

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2010 - 13:58

Onder welke omstandigheden zouden deze koelmengsels kunnen worden bewaard? Praten we dan over een druk hoger dan 5,2 bar in het geval van droogijs en aceton bijvoorbeeld?

Het uiteindelijke doel is om een kouder mengsel te kunnen gebruiken dan de dimethyletherpropaan, om de effectiviteit te vergroten.

Veranderd door Exonoice, 28 september 2010 - 14:05

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 15:16

ik zou het niet bewaren.

doe ermee wat je moet doen en met het restje wat bloemen bevriezen ofzo.
is iets veiliger, vooral in en om huis.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures