Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Voor ons profielwerkstuk willen wij voornamelijk het vetgehalte meten in moedermelk, alleen hebben wij geen idee hoe wij vet kunnen meten in melk.

Als iemand anders nog iets weet voor andere dingen die erin zitten zoals lactose, vitamines, suikers etc horen wij het graag

Hopelijk kan iemand ons helpen

Berichten: 129

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Er is via KVCV een goed boek te verkrijgen,' Eten, meten en weten'

zie de KVCV-site.

daarnaast bestaat ook een goed Duits boek over voedingsanalyse: Lebensmittelanalytik (Springer-Lehrbuch)

Berichten: 4

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Ja, dat boek had ik ook al op internet gevonden, ga eerst in de bieb kijken of ze het daar hebben.

Helaas staat niets op internet

Hopelijk komt iemand anders nog met wat suggesties!

maar iniedergeval bedankt;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Doe meneer van Dongen de groeten van me :)

Op zich kun je natuurlijk een vetgehaltebepaling doen zoals bij gewone melk denk ik?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Wij meten moedermelk ook het vetgehalte de methodes staan op de site: www.meetmoedermelk.nl. Kun je aangeven waarom jullie het meten en wat het doel van het werkstuk is?

Berichten: 4

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Wij waren zeer geintresseerd in het vetgehalte en lactose gehalte in de moedermelk. Omdat onze samenleving een beetje aan het dichtgroeien is willen wij kijken of de moedermelk samenstelling veranderd is aan het eetpatroon van de mens! de basis-waarde van vroeger hebben we al gevonden. lactose leek ons ook interessant vanwege het groeiende aantal mensen met een lactose-intollerantie. We wilden meerdere monster meten om natuurlijk een gemiddelde te kunnen nemen en daar een conclusie uit te kunnen trekken. Alle andere stoffen in de moedermelk die we ook kunnen meten is mooi meegenomen!

We wilden het ook gaan vergelijken met moedermelk uit pakjes (gefabriceerde moedermelk) en dieren melk (we gaan dus melken :P )

Hopelijk is het een stuk duidelijke geworden en kun je ons helpen!

Berichten: 2

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Hoe kan ik jullie precies helpen? De informatie hoe wij meten staat op onze website nl. We meten oa. ook lactose. Het voedingspatroon van de moeder is van invloed op moedermelk.

Berichten: 4

Re: Voedingstoffen meten in (moedermelk)

Hi, Sorry voor de zeer late reactie, wat probleemjes met het internet thuis

We hebben niet zo veel tijd meer dus zeg maar hoe wij jullie de melk kunnen verschaffen en hoeveel dat moet kosten (voor scholieren:P)

Is het misschien mogelijk om te komen kijken hoe jullie de metingen doen!?

dit wilt onze begeleidster graag omdat we dan zien wat er gebeurt

we hebben van 1 vrouw moedermelk en zij wil dan dat we dierenmelke meten en ev als dat nog kan ( ook prijstechnisch) nog gefabriceerde moedermelk!

Ik hoor graag snel van U

Reageer