wijn uit cola?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

wijn uit cola?

Vandaag tijdens CT (Chemische Technologie) zei de leerkracht dat je wijn kan maken uit alles. Zolang er maar suiker in zit. Waarop iemand voorstelde om het met cola te doen. Waarop de leerkracht zei dat het daarmee niet kon, want de zuurtegraad was veel te hoog (te veel H3PO4). Nu vroeg ik me af: in theorie kan je toch die H3PO4 neutraliseren, bv met NaOH. Kan je daaruit dan geen wijn maken? Puur theoretisch, maar mss dat ik het dan ineens volgende week in het labo probeer =)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: wijn uit cola?

Theoretisch zal het kunnen maar gist cellen kunnen niet tegen (zeer) hoge zout concentraties. Door te neutraliseren met natronloog kan het gehalte natrium te hoog worden waardoor je alsnog problemen krijg.

Taksi wijn kan je trouwens uitstekend maken. dat heb ik zelf al eens eerder gedaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 107

Re: wijn uit cola?

Het lukt wel, een van mijn studenten heeft het jaren geleden al geprobeerd.

De zwarte kleur van de cola verdwijnt en het uiteindelijke resultaat lijkt nogal op sherry betreft kleur en smaak.

Spijtig genoeg niet echt lekker, de kerel was anders al miljonair ;)

P.

Berichten: 23

Re: wijn uit cola?

meen je dit nu? is dit echt mogelijk? weet je mss welke andere obstakels er zijn t.o.v. fruitsap? ik kan bovendien nergens een gefixeerde waarde vinden voor de hoeveelheid H3PO4 in de cola. En we hebben net geleerd dat de pH waardeloos is als je het aantal H3PO4 moleculen wilt berekenen, je krijgt dan alleen aantal H3O+ ionen.

En wat is taksi wijn ^^?

Berichten: 107

Re: wijn uit cola?

Ik heb het gezien en ik heb het geproefd.

Uiteindelijk wordt er ook van rabarber wijn gemaakt (deed ik ook zelf) en daar wordt de zuurtegraad aangepast, maar dan in de eerste plaats om het oxaalzuur neer te slaan. Nadien wordt weer bijgezuurd met citroenzuur.

Ik weet niet hoe de persoon in kwestie het heeft aangepakt maar ik kan me voorstellen dat gewoon wat gist kappen bij Cola niet werkt. Ik zou eerst een giststarter maken en dan gaandeweg cola bijvoegen maar ik denk dat de betreffende student dat toen toch niet in overweging heeft genomen. Eerst gewoon alle CO2 "eruitschudden" en dan gist erbij.

Soit, ik ben uitgenodigd op zijn aanstaande huwelijk, zal het hem dan nog eens vragen

P.

Berichten: 23

Re: wijn uit cola?

ik begrijp dit langs de kanten. Mijn leraar verklaart me half zot. Hij zei wel al idd dat je best alle co2 er eerst uithaalt, hett beste met koken. Maar dan nog, met rabarber hebben we gezien, maar die zuurtegraad is nog véél lager dan cola. We hebben ook gezien hoe je een zuurgetal kan bepalen (met rabarber) helaas hebben we alleen gezien hoe je ze kan verlagen met te mengen met bv perziksap. Is er een base beschikbaar dat iet al te veel (dodelijke) zouten produceert? voor de overllevingskans van de gist dan ^^

Ohja, je kan geen zuurgetal berekenen sinds cola zwart is en je geen kleuromslag kan zien =( Is het verstandig om door adsorbtie van norit (koolstof) een kleurloze cola te krijgen, om dann van die stof het zuurgetal te berekenen? of is die zwarte kleurstof zelf een zuur, en moet ik dan ineens een hele liter kleurloos maken?

Ik heb ook dit gevonden:http://www.thewinemakingguy.com/how-to- ... coca-cola/ . Hierin voegt hij 150 gr NaHCO3 toe, maar zegt in het tweede filmpje dat het veel te veel was. Ook laat hij 60 dagen fermenteren. Wij hebben helaas maar een week. Zou dt even goed lukken als met fruitsap, denken jullie?

Reageer