mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Ter uitvoering van de hobby.

Ik wil van steenachtigmateriaal weten hoeveel stikstof er kan uitlogen.

Nu heb ik 1000 kg granulaat met een stikstofgehalte van 100 mg/kgds en ds. gehalte 80%. Dit product wil ik een labtestje volledig uitlogen.

Kan ik nu 1 kg product met een N gehalte van 100 mg/kgds blijvend doorspoelen met bijvoorbeeld 10 l water (LS= 10:1) en daarna het N gehalte bepalen van de vloeistof?

Zo ja, hoe reken ik dit om naar mg/l per mg/kgds of kan ik dit beter anders aanpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Gebruikelijk is (NEN 7300 en een hele hoop onderliggende NEN-normen) om 100 g droog materiaal 24 uur te schudden met 1 L water als indicatie voor de maximale uitloging. Deze test heet de beschikbaarheidstest.

Die 100 g moet wel representatief zijn. Daarom wordt het materiaal, voordat er 100 g wordt genomen, gebroken en gemalen tot deeltjes van, wat was het ook weer (uit mijn hoofd)..., 1 mm?

Wellicht is dit lastig te doen. Dan zou je inderdaad kunnen uitgaan van wat grover materiaal en dan meer. Dus je 1 kg.

Jij hebt 1 kg materiaal met een DS van 80 %. Dat wil zeggen dat er in 1 kg materiaal 800 g droog materiaal en 200 ml water zit. Je moet voor L/S 10 dan aan 1 kg materiaal 7800 ml water toevoegen voor de uitloging (800 g droog materiaal en 200 + 7800 ml = 8000 ml water).

Omdat schudden wellicht wat onpraktisch is zou je het in jouw geval continu kunnen doorspoelen. Het water moet dan wel in beweging blijven en overal bij alle deeltjes goed bij kunnen.

In het uitloogwater bepaal je het gehalte aan N, in mg/l. Voor de beschikbaarheid reken je dat terug naar mg/kgds.

Als je A mg/l aan N vindt in het water, dan komt dat overeen met 10A mg/kgds in het granulaat.

Uitleg: je vindt A mg/l. In 8 L zit dan 8A mg. Die komt uit de 0,8 kg droog materiaal. 8A mg per 0,8 kgds is 10A mg/kgds.

Algemeen: A mg/l = LS x A mg/kgds.

Berichten: 8

Re: mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Fantastisch, met dit duidelijke antwoord kan ik zeker verder.

Bedankt tot zover.

Berichten: 8

Re: mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Als je A mg/l aan N vindt in het water, dan komt dat overeen met 10A mg/kgds in het granulaat.       

Uitleg: je vindt A mg/l. In 8 L zit dan 8A mg. Die komt uit de 0,8 kg droog materiaal. 8A mg per 0,8 kgds is 10A mg/kgds.       

Algemeen: A mg/l = LS x A mg/kgds.         
Hoi Marjanne,

Toch nog een vraag hierover (snap het toch nog niet).

Wat bedoel je met 10A mg/kgds. Ik dacht dat mg/l hetzelfde is als mg/kg.

Moet ik het zo lezen?

ik vind bijvoorbeeld 100 mg/l N in de waterige oplossing. In die 8 liter zit dan 800 mg/l N, dit komt uit de 0,8 kg (800 gr. ) droog materiaal.

800 mg per 0,8 kgds is dan 800 mg/kgds Klopt deze aanname of moet ik de 800 mg/l nog delen door 10 omdat we L/S = 10 hebben gebruikt?

A mg/l = LS x A mg/kgds

800 mg/l = 10 x80 mg/kgds?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Je schrijft:

ik vind bijvoorbeeld 100 mg/l N in de waterige oplossing. In die 8 liter zit dan 800 mg/l N (800 mg N, niet 800 mg N per liter !!), dit komt uit de 0,8 kg (800 gr. ) droog materiaal.

800 mg per 0,8 kgds is dan 800 mg/kgds Nee, 1000 mg/kgds..., nl.: 800/0,8

A mg/l = LS x A mg/kgds

800 mg/l = 10 x80 mg/kgds?

Dit is niet correct. Ik besef nu echter dat je voor het ´=´-teken beter kunt zetten ´komt overeen met´.

Het wordt dan:

A mg/l komt overeen met LS x A mg/kgds.

100 mg/l komt overeen met 10 x 100 mg/kgds (= 1000 mg/kgds).

Berichten: 8

Re: mg/l N berekenen uit gedroogd materiaal

Bedankt, nu klopt het en heb het verwerkt in een excelsheet. Rekenen ben ik nooit een kei ingeweest en nu wordt het na het invullen van de getallen vanzelf uitgerekend :)

Reageer