mengbed ionenwisselaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

mengbed ionenwisselaar

Beste mensen,

Heb pas geleden via marktplaats 2 gebruikte waterontharders gekocht. Ionenwisselaars. Tenminste, zo werden ze aangeboden. Bij thuiskomst heb ik ze geregenereerd met zout en daarna in gebruik genomen voor mijn espressomachine. Nu blijkt dat het gefilterde water zuur smaakt. Een lakmoesproefje bevestigde dit. Na een hoop gegoogel denk ik dat het niet om een ontharder gaat, maar om een mixed bed ion exchanger. Als dit het geval is, is ie onbruikbaar voor thuisgebruik zoals ik in gedachten had. Harskorrels hebben niet 1 kleur maar er zitten hoofdzakelijk bruine in maar ook wat witte harskorrels.

Ik ga ervan uit dat het een mengbed wisselaar is?? Stel hij is helemaal verzadigd. Is ie dan te gebruiken als waterontharder?? En is ie dan te regenereren met zout?? Kan ik er thuis uberhaupt iets mee??

Volgens wat ik heb kunnen vinden op het net, is zo'n mixed bed niet zelf te regenereren met zuur en loog omdat je de harskorrels niet zomaar scheidt. Iemand enig idee waar ik dat eventueel kan laten doen in de omgeving van Deventer?

Hoop dat iemand me kan helpen zodat ik het geld niet voor niets heb uitgegeven.

Alvast bedankt.

Berichten: 306

Re: mengbed ionenwisselaar

Als het gefiltreerde water zuur is, moet je de ionenwisselaar spoelen met loogoplossing oftewel een zeepoplossing! Hierdoor worden de verzadigde plaatsen, die het zuur zouden moeten verwijderen, weer beschikbaar gemaakt, zodat ze weer zuur zullen afvangen!

De regeneratieprocedure is alsvolgt:

1. Spoelen met water

2. Spoelen met zeepoplossing

3. Spoelen met water

4. Controle water met lakmoes

Indien deze rood kleurt, is ie nog niet goed genoeg gereinigd

en moet je stap 2 nogmaals herhalen

Reageer