destructie en AAS

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

destructie en AAS

hallo,

Voor de les scheikunde moeten we zware metalen bepalen uit een onbekend staal.

We hebben hiervoor een week de tijd om ons af te vragen hoe we dit zullen aanpakken. Nu vroeg ik mij af of ik dit staal op voorhand moet destrueren? Moeten stalen altijd gedestrueerd worden of is dit enkel voor metalen?

Of hangt dit af van de oplossing? bv waterige oplossing niet maar visceuse/organische oplossingen wel?

Daarna zou ik de verkregen oplossing laten meten met AAS. Nu vroeg ik mij ook af of dit zomaar mag... Mag men de sterk zure oplossing zomaar door het AAS toestel sturen?

groeten!!

Berichten: 677

Re: destructie en AAS

Voor AAS heb je in elk geval een oplossing nodig. Aangezien metaalionen niet direct oplosbaar zijn in een organisch solvent is het aangewezen solvent waterig.

Probeer eens na te denken welke metalen aanwezig zijn in je staal, en waar die in zouden oplossen.

Berichten: 119

Re: destructie en AAS

zuur is voor de AAS meestal geen probleem.

het nadaal van de AAS is echter dat er meestal maar een(1) metaal tegelijk gemeten kan worden en als je praat over een monster waar een aantal verschillende metalen in voor (kunnen )komen is de ICP misschien een betere oplossing. Je kan hier namelijk meer tegelijk meten.

voor de destructie raad ik koningswater aan.

succes

Berichten: 3

Re: destructie en AAS

ok bedankt!

Het zal volgens mij koper, nikkel of ijzer zijn. Dit zijn waarschijnlijk de gemakkelijkste metalen om aan te geraken? Waarschijnlijk zal dit opgelost zijn in een zuur midden. Aangezien metalen goed oplossen in zuur?

Het kan evengoed zijn dat het staal niet op voorhand "theoretisch" klaargemaakt werd. Het kan dus evengoed grondwater/slib ofzo zijn.

Is het in dat geval aan te raden om destructie toe te passen? Of dus enkel wanneer het een organisch solvent is?

We hebben geen ICP toestel ter beschikking. Waarschijnlijk zal dit dus element per element moeten gebeuren. We moeten zoveel mogelijk concentraties van metalen bepalen. Het kan dus ook zijn dat sommige metalen niet aanwezig zijn.

Ik ben van plan om een oplossing te maken met alle metalen in, om zo dan een verdunningsreeks op te stellen. Helaas weet ik wel niet welke concentraties mij voorgeschoteld zullen worden. Het zal dus een beetje gokken worden... ;)

Reeds bedankt voor de uitleg! je hebt me al goed op weg geholpen!

groeten!

Reageer