Kinetische energie

Moderator: physicalattraction

Kinetische energie

Wat is nou eigenlijk kinetische energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Kinetische energie

Bewegingsenergie. Wat wil je erover weten? Stel je vraag dan wat uitgebreider, ga geen heel boekwerk tikken...

Groetjes

Berichten: 34

Re: Kinetische energie

Heel simpel wessel om een voorwerp in beweging te brengen

moet je energie toevoeren.

Heeft het voorwerp eenmaal beweging dan zit daar energie in

(energie gaat immers niet verloren)

dat noemt men kinitische energie

Met deze energie kun je b.v. een botsing veroorzaken waardoor de energie verdwijnt in bv de vervorming van het matriaal waartegen het voorwerp botst.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Kinetische energie

Ja of in bijvoorbeeld warmte dan word de kinetische energie omgezet in thermische energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Kinetische energie

Wat is nou eigenlijk kinetische energie?
Eigenlijk is het de Impuls van een voorwerp in t kwadraat gedeeld door twee maal zijn massa: E = p^2 / 2m

Of ook wel 1/2 m v^2

Kinetische energie heeft een voorwerp altijd ten opzichte van een bepaald referentiepunt.. Net zoals het een impuls (snelheid) heeft ten opzichte van iets anders.. Het kan dus tegelijk 0 en 42 zijn, afhankelijk van in welk stelsel je je bevindt...

Denk aan een trein die voorbij een station rijdt (NS kennende een minuut of 10 te laat, maar goed): als jij er in zit, dan staat de trein stil ten opzichte van jou en heeft deze dus geen kinetische energie.. Als je op het peron staat raast de trein voorbij (nee, het is geen stoptrein) en is de kinetische energie behoorlijk groot...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Kinetische energie

Een makkelijk voorbeeld is misschien een heiblok. Een heiblok die klaar staat om te valen of om te heiën bevat potentiële energie (Ep)

Ep= gewicht x valhoogte.

Zodra het heiblok begint te vallen wordt de potentiële energie kleiner, de hoogte neemt immers af. De nelheid neemt echter toe. Doordat het heiblok beweegt met een snelheid heeft het heiblok kinetische energie. (Ek)

Ek=1/2m.v^2

Op het moment dat het heiblok de paalkop raakt heeft de Ek zijn maximale waarde. De potentiële waarde is nu nul, immers: h=0.

Hieruit blijkt dus dat de Ep omgezet is in Ek.

Aangezien ernergie niet zomaar ontstaat of verdwijnt zal in dit geval Ep=Ek zijn.

Re: Kinetische energie

ik heb even een vraagje: ik heb een waterraket moeten maken voor natuurkunde en in het verslag erbij moet ik kinetische energie verwerken maar ik weet niet hoe.. misschien dat u dit leest en het wel weet, dat zou me echt ontzettend helpen... (een waterraket is een fles gevuld met een deel water en een stop erop met ventiel, de fles staat met zijn onderzijde naar de lucht en met een fietspomp pomp je lucht in de fles waardoor er druk onstaat die de fles doet afzetten naar de lucht)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kinetische energie

Als de raket op de grond staat heeft het veel potentiele energie, dat de lucht er onder hoge druk uit wil. Deze potentiele energie wordt omgezet in kinetische energie wat voor invloed heeft dat de raket aan snelheid wint.

Deze snelheid wordt ook weer in potentiele(hoogte) energie omgezet omdat de raket hoger en hoger komt. De zwaartekracht doet de raket vertragen, de kinetische energie wordt minder. Als de raket op zijn hoogste punt is, is de potentiele energie ooko op zijn hoogste punt, daarna wint de raket weer aan kintische energie doordat deze op de aarde af stevent.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kinetische energie

ik heb een waterraket moeten maken voor natuurkunde.
Deed die waterraket het goed? Ik heb het ook een keer geprobeert, maar die van mij kwam niet hoger dan een meter :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kinetische energie

Ik heb het met de kinderen van de plaatselijke jeugdbeweging ooit geprobeerd en ze vlogen toch enkele meters hoog en tot een tiental meter ver. Je moet wel zorgen dat de fles niet helemaal vol water is (ik denk 1/3) en dat je een krachtige fietspomp gebruikt, zo één waarbij je ze met twee voeten tegen de grond houdt en met twee handen pompt. En ook dat er niet teveel lucht kan ontsnappen. Met jeugdbewegingsmateriaal betekent dat: meters plakband :shock:

En als ventiel gebruikten wij een kurk met een gat in...

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kinetische energie

Knownothing schreef:Ik heb het met de kinderen van de plaatselijke jeugdbeweging ooit geprobeerd en ze vlogen toch enkele meters hoog en tot een tiental meter ver. Je moet wel zorgen dat de fles niet helemaal vol water is (ik denk 1/3) en dat je een krachtige fietspomp gebruikt, zo één waarbij je ze met twee voeten tegen de grond houdt en met twee handen pompt. En ook dat er niet teveel lucht kan ontsnappen. Met jeugdbewegingsmateriaal betekent dat: meters plakband :shock:

En als ventiel gebruikten wij een kurk met een gat in...


Dat klinkt een stuk beter dan die van mij. Ik had een cola-fles als raket, inderdaad met ~ 1/3 water, en als afsluiting een stukje gum die ik op maat had geknipt, met in het midden een gat. Verder een klein fietspompje.. Zo lukt het dus NIET.

Ik was dit gaan doen nadat ik bij een wetenschapsdag dit 'proefje' aan het publiek liet zien.

Die raket die ze daar hadden ging echt superver (~ 100m)

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kinetische energie

:shock: wow, 100m da's niet mis. Gebruikten ze perslucht ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kinetische energie

Rien_nl schreef:Heel simpel wessel om een voorwerp in beweging te brengen

moet je energie toevoeren.
Maar wat bepaalt dan of in het voorwerp de hoeveelheid kinetische energie, warmte of nog een andere vorm van energie toeneemt, als je energie toevoert?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Kinetische energie

:shock: wow, 100m da's niet mis. Gebruikten ze perslucht ofzo?
Nee geen perslucht, gewoon een hele grote fietspomp. De raket was echter geen cola-fles, maar een 'echte' raket van licht plastic, in de goeie vorm, die een racket hoort te hebben. Verder was de kurk-constructie heel stevig. De 'kurk' klikte zich echt vast, waardoor een hele hoge druk nodig was om hem eruit te knallen. Meeste poginen waren rond de 50 m. 100 m was het record.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Kinetische energie

Wij gebruikten ook wel flesen, die zijn natuurlijk niet echt aerodynamisch met hun brede onderkant.

Welke energie een voorwerp krijgt dat hangt er eerst vanaf welke je toedient denk ik: als je het op een vuurtje legt zal het warm worden, maar als je er een schop tegen geeft gaat het in beweging. Tenzij het een grote massa is, met veel inertie, en plooibaar: dan gaat de energie omgezet worden in warmte en vervorming.

Maar: is eigelijk niet elke energie kinetisch? Warmte betekent toch dat de bewegingen van de moleculen (wilder of rustiger) en vervorming is toch ook een beweging, maar dan intern aan het voorwerp.

Reageer