[scheikunde] experiment evenwicht en evenwichtsverschuivingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] experiment evenwicht en evenwichtsverschuivingen

hallo,

ik moet voor scheikunde een verslag schrijven over een experiment genaamd evenwicht en evenwichtsverschuivingen.

het proefblad begint met de volgende tekst: in deze proef wordt een oplossing ijzer(lll)chloride gemengd met een oplossing van kaliumthiocyanaat (KSCN), er stelt zich het volgende evenwicht in:

Fe3+ (aq) + SCN- (aq) FeSCN2+

uitvoering : 1. Schenk 7 mL 0,01 M FeCl3-oplossing bij 7 mL 0,01 M KSCN-oplossing. Verdeel het mengsel vervolgens over 7 reageerbuizen. Hiervan dient buis 1 als referentie.

2. Verwarm buis 2 in kokend water( en laat deze weer afkoelen).

3. Voeg aan buis 3 een paar druppels geconcentreerde FeCl3-oplossing toe.

4. Voeg aan buis 4 een paar druppels geconcentreerde KSCN-oplossing.

5. Voeg aan buis 5 een paar druppels AgNO3-oplossing (0,01M) toe.

(voeg vervolgens een paar druppels KSCN-oplossing toe).

6. Voeg aan buis 6 een paar druppels NaOH-oplossing (0,1M)

(voeg vervolgens een paar druppels zoutzuur (0,1M) toe)

7. Vul buis 7 aan met 10 mL water. Verdeel deze oplossing over 3 reageerbuizen; een buis is opnieuw de referentie buis. Voeg aan de andere twee een paar druppels geconcentreerde FeCl3-oplossing en KSCN-oplossing toe.

en nu moest ik overal de kleurveranderingen aangeven en een verklaring hiervoor, dit lukte allemaal wel. Maar nu moesten we bij nummer 5&6 de reactievergelijkingen geven, hier kwam ik niet helemaal uit.

Ik heb de leraar ook al om uit leg gevraagd maar die maakte het voor mij niet helemaal duidelijk.

volgens mij reageert bij 6 OH met Fe3+, waardoor neerslag moet ontstaan, maar de reactievergelijking kan ik niet maken, misschien kunnen jullie mij helpen?

bedankt :D

Berichten: 306

Re: [scheikunde] experiment evenwicht en evenwichtsverschuivingen

Hier een aantal tips om je op weg te helpen:

1. Schrijf voor nummer 5 en 6 eens de ionen op die je in de oplossing hebt zitten

2. Zoek op in BINAS of een ander naslagwerk welke van deze ionen een slecht oplosbaar product of een complex vormen (N.B. anders blijven ze allemaal als ionen in oplossing en gebeurt er niets!)

3. Let goed op de lading van de verschillende ionen bij het vormen van een slecht oplosbaar product danwel complex!

Bijvoorbeeld:

Fe(H2O)63+ + 3 SCN - <<-->> Fe(SCN)3.(H2O)3 + 3 H2O

Hier wordt een gekleurd waterig complex gevormd!

Veel succes!

Reageer