Eenvoudige exotherme reacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Eenvoudige exotherme reacties

Hallo iedereen,

Voor een wetenschapsproject moet ik op zoek gaan naar middelen die een bepaalde motor uitwendig zou kunnen verwarmen (een Stirlingmotor meer bepaald). Ik dacht hierbij aan het uitvoeren van een eenvoudige exotherme reactie op 'kleine schaal' waarbij de reagentia relatief goedkoop en bij voorkeur ook niet te vervuilend zijn (zodat de vrijgekomen warmte afgegeven kan worden aan de motor). Ik dacht in eerste instantie aan de kristallisatie van natriumacetaat of de reactie van calciumoxide met water. Hebben jullie nog andere ideeën die bruikbaarder zijn? Alle suggesties zijn meer dan welkom!

Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Eenvoudige exotherme reacties

Moet het een ´omkeerbare´ reactie zijn of hoeft dat niet?

Berichten: 28

Re: Eenvoudige exotherme reacties

@ Marjanne: Nee, dat moet niet noodzakelijk. De enige vereiste is dat de reactie warmte kan opleveren (en natuurlijk niet te duur en/of vervuilend).

Berichten: 654

Re: Eenvoudige exotherme reacties

Wat noem jij vervuilend? Voor alle reacties heb je uiteindelijk een bron van energie nodig. Om natriumacetaat op te lossen heb je hitte nodig.

Als je het heel schoon wil doen kan je je stirlingmotor natuurlijk proberen te laten lopen op de warmte van de zon. Of als voorbeeld op de verwarming.

Reageer