Springen naar inhoud

Eenvoudige exotherme reacties

• Log in om te kunnen reageren

Sander1989

Sander1989

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2010 - 18:27

Hallo iedereen,

Voor een wetenschapsproject moet ik op zoek gaan naar middelen die een bepaalde motor uitwendig zou kunnen verwarmen (een Stirlingmotor meer bepaald). Ik dacht hierbij aan het uitvoeren van een eenvoudige exotherme reactie op 'kleine schaal' waarbij de reagentia relatief goedkoop en bij voorkeur ook niet te vervuilend zijn (zodat de vrijgekomen warmte afgegeven kan worden aan de motor). Ik dacht in eerste instantie aan de kristallisatie van natriumacetaat of de reactie van calciumoxide met water. Hebben jullie nog andere ideeŽn die bruikbaarder zijn? Alle suggesties zijn meer dan welkom!

Sander

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 16:47

Moet het een ¬īomkeerbare¬ī reactie zijn of hoeft dat niet?

Sander1989

Sander1989

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 18:30

@ Marjanne: Nee, dat moet niet noodzakelijk. De enige vereiste is dat de reactie warmte kan opleveren (en natuurlijk niet te duur en/of vervuilend).

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 22:27

Wat noem jij vervuilend? Voor alle reacties heb je uiteindelijk een bron van energie nodig. Om natriumacetaat op te lossen heb je hitte nodig.

Als je het heel schoon wil doen kan je je stirlingmotor natuurlijk proberen te laten lopen op de warmte van de zon. Of als voorbeeld op de verwarming.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures