Springen naar inhoud

kristallisatie bij kaliumnitraat

• Log in om te kunnen reageren

Droeskla

Droeskla

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 16:28

Hellow,

We moesten bij het labo chemie 5 gram kaliumnitraat en 5ml gedestilleerd water opwarmen.
Het zout lostte op in het water. Daarna moesten we het laten afkoelen tot we terug zoutkristallen zagen. Deze proef moesten we herhalen maar wel elke keer 5ml gedestilleerd water toevoegen.
Nu is mijn vraag: is hier een vaste temperatuur voor of is dat variabel?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 16:50

Ik weet niet precies wat je bedoelt met je vraag maar de hoeveelheid stof die oplost is afhankelijk van de temperatuur.
Als dit niet het antwoord is formuleer je vraag eens opnieuw.

Veranderd door Gerard, 08 oktober 2010 - 16:50

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 17:11

De oplosbaarheid van KNO3 in water is afhankelijk van de temperatuur. Ik denk dat de TS dat bedoeld. Volgens mij staat er in Binas een tabel met temperatuur / hoeveelheid KNO3 in g/l. Maar zeker weet ik het niet.

Droeskla

Droeskla

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 18:22

Ik bedoel:
Als je terug kristallen ziet, is dat op een vaste temperatuur ( gelijk: water kookt op 100°C. ) of niet?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 19:29

Dit heeft te maken met de oplosbaarheid van de stof bij verschillende temperaturen. Als de stof beter oplost bij T=x, dan krijg je kristallen bij T<x.

De oplosbaarheid van kopersulfaat bij 0 °C is 316 g/L. Bij 100 °C is dat 2000 g/L. Dus stel dat je 500 gram kopersulfaat bij 100 °C oplost in een liter water en je koelt het af naar 0 °C, dan zou je in theorie 184 gram kopersulfaatkristallen moeten zien ontstaan (ware het niet dat je in de praktijk een oververzadigde oplossing krijgt..).

Het gaat dus meer om relatieve oplosbaarheid tov. de temperatuur. Als je meer stof kan oplossen bij 33 °C dan bij 32 °C, dan kan je al kristalliseren uit dat temperatuurverschil. In theorie, dus.

Droeskla

Droeskla

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 08:21

Dus de temperatuur vanaf het kristalliseren blijft hetzelfde, ongeacht de hoeveelheid water, als ik dit goed begrijp?

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 09:01

Dat zeg ik niet. Er lost 316 g/L kopersulfaat op bij 0 °C. Als je 2 L hebt, kan er dus 632 gram kopersulfaat oplossen. Als je 5 miljoen liter water van 0 °C hebt, dan kan je daar 158 ton kopersulfaat in oplossen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 22:21

Als je precies dezelfde concentratie hebt, kun je hopen dat de eerste kristallisatie precies bij dezelfde temperatuur gebeurt. Dit is helaas in de praktijk niet het geval: als de oplossing mooi schoon is kun je een oververzadiging krijgen, je kunt dan afkoelen tot beneden die temperatuur zonder dat er kristallisatie optreedt. Bij welke temperatuur er dan de eerste kristallen ontstaan is niet te voorspellen.

Andersom zou wel kunnen: als je heel goed mengt en heel langzaam opwarmt zouden de laatste kristallen steeds bij dezelfde temperatuur moeten oplossen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures