[scheikunde] massa% bepalen van CaCO3 in tandpasta

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] massa% bepalen van CaCO3 in tandpasta

Als huistaak moet ik mijn labo van chemie voorbereiden.

We moeten de massa% bepalen van het CaCO3 gehalte in tandpasta. We moeten dit als volgt doen:

we nemen 2g tandpasta, en voegen hieraan het zuur H2SO4 toe(1.0M H2SO4 en we nemen 10 ml)o. Er zal dan het gas CO2 gevormd worden, en dat gas vangen we via onze opstelling volledig op. We kunnen het volume van het gas aflezen. Nu is de vraag, bereken het volume CaCO3 in tandpasta als de massadichtheid van het gas CO2 gelijk is aan 1.44mg/ml

Ik weet neit hoe ik hier aan moet beginnen. Indien zwavelzuur en calciumcarbonaat in gelijke hoeveelheden met elkaar reageren, dan doe ik gewoon n1/n2=m1/m2

maar dat is dus niet gegeven. Iemand die mij kan helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] massa% bepalen van CaCO3 in tandpasta

Het "volume" carbonaat in tandpasta lijkt mij nogal vreemd, wordt misschien niet de massa% ofzo bedoeld?

Hoe dan ook: wat is de onderlinge relatie tussen CO2 en carbonaat? Hiermee bedoel ik: hoeveel gr CO2 zit in een bepaald volume? Hoeveel mol is dat? Hoeveel mol carbonaat heb ja daarvoor nodig? Hoeveel gram is dat?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] massa% bepalen van CaCO3 in tandpasta

Als je zwavelzuur bij tandpasta doet dan ontstaat er een gas vorming. Het gas vangen we op en daar meten we het volume van. Aleen carbonaat(zit in tandpasta) reageert met zwavelzuur

We gebruiken 10 ml van een 1,0m oplossing zwavelzuur en de massadichtheid van het gas is 1,44g/l . We gebruikten 2g tandpasta

De vraag: hoe kan ik de massa% van carbonaat bepalen? Dus massa%van carbonaat in tandpasta

Reageer