pH gevoelige (naam) reacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

pH gevoelige (naam) reacties

Hoi!,

Ik vroeg mij af welke reacties allemaal erg afhankelijk zijn van pH. Bijvoorbeeld in zoverre dat de reacties bijvoorbeeld wel werken in een zure omgeving (pH < 7) en totaal niet in een basische omgeving (pH > 7), of andersom natuurlijk.

wie weet enkele van dit soort pH-afhankelijke reacties?

Alvast super bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Je aanduiding van pH suggereert dat je alleen wilt kijken naar reacties in water. Er zijn best van dit soort reacties. Ik kan 2 klassen verzinnen:
  • Reacties waarbij H+ of OH- meedoet of wordt geproduceerd.
  • Reacties waarbij H+ of OH- optreedt als katalysator.
Er zijn ook reacties die zowel door zuur als door base kunnen worden gekatalyseerd. Die vallen dan natuurlijk net weer buiten je interesse....

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Biochemische reacties, meestal zijn daar enzymen bij betrokken en die hebben allemaal hun eigen pH optimum.

Berichten: 38

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Bedankt voor jullie reacties,

Ik zoek inderdaad naar reacties in water. Weet je ook voorbeelden van reacties waarbij H+ of OH- worden gebruikt als katalysator of worden geproduceerd.

Zelf weet ik dat bijvoorbeeld transthioesterificatie alleen in basische milieus plaatsvind en niet (of nauwelijks) in een zuur milieu.

Weet iemand nog een voorbeeld (bijvoorbeeld 1 die alleen in een zuur milieu werkt)?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Kijk eens hier: Google

Berichten: 50

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Prins reactie?
Poing

Berichten: 9

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Een hele leuke zeer pH afhankelijke reactie is de niet (!)-enzymatische bruin kleuring van fructose bij 80 graden bij een correctie van pH naar 8.

Berichten: 216

Re: pH gevoelige (naam) reacties

Er zijn ook reacties die zowel in zuur en basische milieu kunnen verlopen maar dat dan op een verschillende manier doen. bv hydrolyse van esters, in zuur milieu zal er een evenwicht onstaan tussen ester ---- alcohol + zuur. In basisch milieu zijn ze aflopend.

Reageer