Springen naar inhoud

Duplo

• Log in om te kunnen reageren

hoihoi_CF

hoihoi_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 15:09

Wie kan mij helpen?

Ik heb een aantal analyses (ruw vet , eiwit, rc) waar ik de monsters in duplo uitvoer. Nu gaan die analyses eigenlijk altijd goed, daarom zou ik graag van de duplo's af willen.
Hoe kan ik dit het beste valideren zodat ik dit goed en op de juiste manier gevalideerd heb en op papier heb?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 17:33

Ik zou mezelf een aantal vragen stellen en niet zomaar gaan valideren; dat lijkt me helemaal niet nodig. Bovendien zou ik niet weten hoe je dat dan zou moeten valideren.

Ben je geaccrediteerd voor de bepaling?
Zo ja, volgens welke NEN-norm of methode?
Staat er in die norm of methode iets over duplobepaling (als dat zo is, dan mag je die niet schrappen).
Wat is gemiddeld het verschil tussen duplowaarden van de afgelopen tijd (half jaar?), uitgedrukt in procent van de gevonden waarden?
Is dat verschil acceptabel voor de opdrachtgever?
Vindt er enige vorm van monstervoorbehandeling plaats waardoor een homogener monstermateriaal ontstaat dan het oorspronkelijke monster en waardoor een enkelvoudige bepaling zou zijn te rechtvaardigen? Of is elk monster sowieso altijd al homogeen?
Is er een reproduceerbaarheids- en herhaalbaarheidsstandaarddeviatie bekend?

Op deze wijze zou ik voor mezelf kritisch beredeneren of enkelvoudige bepaling te verdedigen is.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 17:47

Ik zou als eerste een beoordeling maken wat de kosten en risico's zijn van een foutief resultaat dat gerapporteerd wordt.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 16:40

En nog een aanvulling: neem je bij elke monsterserie een kwaliteitscontrolemonster en een blanco mee, zodat de juistheid van de werkwijze in ieder geval is te controleren?

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 07:22

Een duplo meting is er trouwens niet alleen om te controleren of je meting goed gegaan is. Het gaat er ook om dat je statistische betrouwbaarheid van je data gegarandeerd is.

Je kan een methode wel valideren en zo de duplo weg halen maar op deze manier haal je ook een deel van je statistische betrouwbaarheid weg. Zoals Marjanne al aan je vraagt heb je alle data al eens in een tabel gezet van een periode van b.v. een half jaar tot een jaar en zo eens te kijken wat de (fout)marge is van je tests.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 09:47

Wij werken al sinds jaren zonder duplo bepalingen uit te voeren.
Naast allerlei statistische parameters die vastgelegd zijn zul je ook moeten vast stellen dat je geen verwisseling van je monsters hebt. Een een serie metingen levert dat minimaal 2 foutief gerapporteerde resultaten op.

Ter controle op die mogelijke verwisseling wordt in elke serie van een bepaling die we uitvoeren een of meerdere monsters van een vorige serie blind meegenomen, tweede lijns controle. De analist weet niet welk(e) monsters dit zijn. De resultaten worden dan vergeleken met degene die eerder verkregen zijn. Wanneer dan een vermoeden of zekerheid van verwisseling bestaat wordt de oorzaak onderzocht, de serie monsters opnieuw onderzocht, resultaten teruggehaald, kortom, de pleuris breekt uit.

hoihoi_CF

hoihoi_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 oktober 2010 - 09:50

ik ben bezig om alle gegevens op een rij te zetten en te kijken wat mijn (fout) marge is.
Bij elke reeks die ik inzet zit een referentie en een blanco.
We hebben idd een herhaalbaarheid en een reproduceerbaarheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures