Springen naar inhoud

spectroscopie

• Log in om te kunnen reageren

Chemistry is in the air

Chemistry is in the air

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 20:33

Beste allemaal

Ik heb mij de laatste tijd (op zelfstandige basis en dus niet kwantitatief maar eerder kwalitatief) verdiept in de theorie van de molecuulorbitalen, met name het voorkomen van anti-bindende en bindende orbitalen. Toch is mij nog niet alles duidelijk.
Wanneer ik licht op een bepaalde molecule laat invallen zal dit licht er voor zorgen dat mijn elektronen naar een antibindend-orbitaal gaan (als de golflengte overeen stemt met de hoeveelheid energie die nodig is om deze sprong te maken), maar waarom valt deze molecule dan niet uit elkaar. Het antibinde orbitaal is energetisch gezien immers zeer ongunstig.
Is het eveneens mogelijk dat de elektronensprong gemaakt wordt naar een gewoon maar hoger gelegen molecuulorbitaal of is dit steeds een anti-bindend orbitaal en zoja waarom?
Tot slotte heb ik ook nog een vraagje met betrekking tot het voorkomen van doubletten (een doublet is als ik het goed begrepen heb een dubbele spectraallijn) en als ik het goed begrepen heb zou er een verband zijn tussen doubletten en deze opsplitsing in bindende en antibindende orbitalen, wat is dit verband juist?

Hartelijk bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 14:45

Het molecuul blijft stabiel zolang de bindingsdorde niet 0 (nul) wordt: bindingsorde=(aantal bonding electronen - aantal nonbonding electronen) / 2. Zie het maar alsof je een beetje specie tussen de stenen weghaalt maar niet genoeg om de muur te laten instorten.

Is het eveneens mogelijk dat de elektronensprong gemaakt wordt naar een gewoon maar hoger gelegen molecuulorbitaal of is dit steeds een anti-bindend orbitaal en zoja waarom?

Dat hoeft niet per se een antibindend orbitaal te zijn, maar bijvoorbeeld ook een nonbonding orbitaal. Voorwaarde is dat het Pauliverbod niet wordt overtreden (niet meer electronen in dezelfde orbitaal) en de energie overeenkomt. Echter, nonbonding en antibonding orbitalen zijn altijd hoger in energie dan bonding orbitalen; dus, als je je molecuul een deels bezette antibonding orbitaal heeft, kun je niet aanslaan naar een bonding orbitaal omdat die alle bezet zijn.

Je laatste vraag kan ik niet 1-2-3 beantwoorden, daar is deze stof iets te ver voor weggezakt :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Chemistry is in the air

Chemistry is in the air

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 17:21

Euhm

bindingsorde=(aantal bonding electronen - aantal nonbonding electronen) / 2

moet dit niet anti-bonding elektronen zijn in plaats van nonbonding elektronen?
Dus dit betekent dat wanneer er een elektron van H2 gas van een sigma orbitaal naar een sigma ster orbitaal gepromoveerd wordt deze molecule uiteenvalt. Geeft dit uiteenvallen van deze molecule dan een spectraallijn? Waar gaat de overtollige enegrie naartoe en wat gebeurt er wanneer de radicalen elkaar weer tegenkomen en er opnieuw een gewone sigma binding gevormd wordt waar gaat die energie dan naartoe?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 06:38

Je hebt gelijk, typefout: nonbonding=antibonding.

Als een molecuul uiteenvalt als gevolg van aanslaan, gaat de energie normaliter niet terugkomen als een spectraallijn denk ik: je molecular orbitals zijn er dan niet meer.
Het lijkt mij dat de energie wordt overgedragen als nonradiative: warmte-afgifte aan de omgeving.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Chemistry is in the air

Chemistry is in the air

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2010 - 17:43

Weet iemand het antwoord op de vraag met betrekking tot het voorkomen van doubletten (een doublet is als ik het goed begrepen heb een dubbele spectraallijn) en als ik het goed begrepen heb zou er een verband zijn tussen doubletten en deze opsplitsing in bindende en antibindende orbitalen, wat is dit verband juist?
Blijkbaar zijn er ook verschillende molecuulorbitaaltheorien welke zijn er juist en waarin verschillen deze?

Veranderd door Chemistry is in the air, 14 oktober 2010 - 17:44

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures