[scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

Luminol moet je oplossen in een basische omgeving en der werd als voorbeeld gegeven NaOH. Maar voor we Luminol mochten gebruiken moesten we eerst fluoresceine uit proberen omdat dat een minder gevaarlijk stofje zou zijn. Ook dit was opgelost in een base (NaCo3), maar het probleem is dus dat het ijzer in de bloed (Fe3+) een neerslag reactie geeft met het carbonaat en er dus geen aantoning van bloed was. Maar als we dus Luminol zouden oplossen in NaOH of NaCO3 zouden we dus ook een neerslagreactie moeten krijgen. En nu is het probleem dus hoe lossen we dit op, of is het misschien zo dat Luminol een andere chemische verbinding legt met het Carbonaat of het hydro-oxide ion? En hoe zou je anders de oplossing moeten maken?

Nog even wat we willen onderzoeken: we gaan met een luxmeter de lichtintensiteit meten wat van de luminol komt samen met andere ionen (bijvoorbeeld kobalt). Dus we nemen een oplossing waar het kobalt ion in zit en dan doen we daar bij luminol oplossing bij en dan meten we de lichtintensiteit en vooral het verschil tussen meerdere stoffen. En daaruit gaan we een conclusie proberen te trekken of luminol wel of niet geschikt is voor forensisch onderzoek.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

Bekijk deze site maar eens onder het kopje "Chemiluminescence",

dan zul je de werking van natronloog (NaOH) begrijpen denk ik!

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminol

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

ajonker schreef: Bekijk deze site maar eens onder het kopje "Chemiluminescence",

dan zul je de werking van natronloog (NaOH) begrijpen denk ik!

http://en.wikipedia.org/wiki/Luminol
Ik heb het stuk gelezen onder het kopje Chemiluminescence, maar daar staat alleen maar de werking van het waterstofperoxide in de reactie (correct me if I'm wrong). Maar bedankt voor de moeite :D

Re: [scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

I'm correcting you because you're wrong. ;)

Onder het plaatje staat het mechanisme van luminol.

Wel op de engelse wiki kijken, op de nederlandse versie staat dit niet.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Proefielwerkstuk Luminol

Gerard schreef: I'm correcting you because you're wrong. ;)

Onder het plaatje staat het mechanisme van luminol.

Wel op de engelse wiki kijken, op de nederlandse versie staat dit niet.
Tank you!

Ik heb er gewoon overheen gekeken!

Reageer