Springen naar inhoud

[scheikunde] Hardheid van water

• Log in om te kunnen reageren

JaneDoe

JaneDoe

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2010 - 08:01

Goedemorgen!

Als ik ergens niet uitkom voor school dan kijk ik altijd eerst op het chemieforum, en meestal kom ik er dan wel uit. Ik heb ontzettend veel aan jullie tips en informatie, ik ben namelijk niet bepaald een kei in scheikunde.

Nou heb ik de volgende vraag.

We moeten de totale hardheid van water bepalen. Dit doen we door middel van een titratie. Vooraf meten we hoeveel HCL 0,1M er nodig is om 100 mL van het te onderzoeken water te neutraliseren. Vervolgens voegen we de hoeveelheid HCL toe en 1 mL ammoniak, en twee indicator buffertabletten. Daarna titreren we het met EDTA tot de kleuromslag van het water van rood naar groen gaat.

Mijn vraag is, waarom moeten we het water eerst neutraliseren voordat we de hardheid kunnen bepalen?? Ik snap de achterliggende de gedachte niet helemaal.
Kan iemand mij helpen?

Thnx [|:-)]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 oktober 2010 - 10:53

Waarom dit topic in het Documentatieforum stond is mij een raadsel, daardoor was hij in eerste instantie helemaal niet te zien.
Verplaatst naar Huiswerk maar.

De totale hardheid van water, dan bepaal je wat precies?
Hoe werkt dat met EDTA?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 oktober 2010 - 13:03

"Mijn vraag is, waarom moeten we het water eerst neutraliseren voordat we de hardheid kunnen bepalen?? Ik snap de achterliggende de gedachte niet helemaal."

Bekijk deze site maar eens onder het kopje "general remarks"

http://www.titration...-water-hardness

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures