[scheikunde] Het stellen van natronloog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Het stellen van natronloog

Hallo allemaal,

Ik moet een onderzoek doen naar citroenzuur in frisdranken. Maar daarbij heb ik een klein probleempje, ik heb hiervoor namelijk natronloog nodig en daarvan moet ik precies een 0,1molaire oplossing van hebben.

Ik weet niet precies hoe ik precies 0,1molaire oplossing kan krijgen. ik had wel iets gehoord over het gebruik van oxaalzuur.

Weet iemand hoe dit precies gedaan moet worden?


Berichten: 2

Re: [scheikunde] Het stellen van natronloog

Nog een vraagje:

Dus ik moet hem gewoon verdunnen en dan met de druppels fenolftaleïn erbij voegen en dan de natruimhydroxide erbij voegen totdat de oplossing kleurloos is?

Re: [scheikunde] Het stellen van natronloog

Uit het voorschrift:

Pipetteer van deze oplossing 15,00 ml in een erlenmeyer van 250 ml en voeg vervolgens enkele druppels fenolftaleïn-oplossing toe, spoel de wand met demiwater af en titreer met de loog tot het eindpunt: kleurloos naar lichtroze.

Je pipetteert 15 ml oxaalzuur oplossing precies zodat je exact de hoeveelheid oxaalzuur in je erlenmeyer weet.

Je voegt enkele druppels fenolftaleïne oplossing toe en spoelt dan de wanden schoon zodat je zeker weet dat alles wordt getitreerd.

De NaOH oplossing moet je met een buret toevoegen zodat precies kunt meten hoeveel je hebt verbruikt op het moment dat de indicator kleurloos wordt.

Reageer