Natrium zelf maken heeft iemand dat wel een gedaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Natrium zelf maken heeft iemand dat wel een gedaan

Ik ben nieuw op dit forum ben aan het experimenteren om Na (en K) metaal te maken eerst de chemische manier omdat electrolyseren van vloeibare NaOH moeilijker is en noga wat risico's aan zitten met die hete loog van > 300oC.

Dus heb ik gekozen om in een stalen retort watervrije Na2CO3 met gepoederd houtskool te verhitten tot 1200oC en de natriumdamp op te vangen onder motorolie met totnutoe afgezien van felgele vlammen uit het retort nog geen Na metaal onder de olie.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Berichten: 3.145

Re: Natrium zelf maken heeft iemand dat wel een gedaan

Als jij net begint met hobbychemie, dan zou ik eerst maar eens wat anders doen met een lager risico profiel. Dit is niet iets voor de startende liefhebber. Er zijn maar heel heel weinig mensen die thuis zelf natrium kunnen maken en isoleren. Zoek liever een ander aspect van de chemie, er zijn veel leuke dingen te doen.

Berichten: 654

Re: Natrium zelf maken heeft iemand dat wel een gedaan

Natriumdamp uit natriumcarbonaat in motorolie opvangen? Ik zie alleen in deze zin alleen al enige dingen die je niet thuis moet uitproberen. Als je je verder zou verdiepen in de stof zal je zien dat dit niet de manier is om natrium te isoleren. Dit is wel een goede manier om gruwelijke ongelukken te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Natrium zelf maken heeft iemand dat wel een gedaan

Ik heb het zelf wel eens (heel onzuiver) gemaakt door een thermietreactie tussen fijne natriumhydroxide korrels en aluminiumpoeder. Ontsteken gebeurde door er wat permanganaat bij te doen, en toen ging het vanzelf (zonder glycerol erbij te gooien al).

Het ontstane spul reageerde met water zoals je dat ook van natrium zou verwachten.

Reageer